Bättre läge för dricksvattnet men var sparsam

Tack vare att Varbergare lyssnat till uppmaning om att spara på vattnet kan vattenverket återigen producera tillräckligt med vatten. Vivab har inte längre ett ansträngt läge för vattenproduktionen i Varberg.

Vi uppskattar att våra kunder har lyssnat på våra uppmaningar om att spara extra mycket på vattnet. Även om vi inte längre är i ett ansträngt läge så behöver alla fortsätta att använda vattnet sparsamt, säger Sofie Kerstell kommunikationschef på Vivab.

Vivab följer noga vattennivåer, produktionsnivåer och väderprognoser. Vi förbereder oss för att det kan bli en varm och torr sommar. I kombination med att vi har många besökare sommartid, så går åt mer vatten än vanligt. För att undvika ett bevattningsförbud behöver alla tänka klokt kring sin egen vattenanvändning. Du kan följa det aktuella läget via vivab.se/vattenlaget.

Du kan enkelt tänka till och vara sparsam i vardagen:

• Genom att vattna på kvällen med kanna i stället för slang
  • Ställ undan vattenspridaren och låt gräsmattan bli gul
  • Ta korta duschar istället för bad
  • Ställ in en kanna i kylen så slipper du spola för kallt vatten
  • Ska du fylla din pool ta kontakt med Vivab först

Sofie Kerstell
sofie.kerstell@vivab.se