Dricksvattenläget - fortsatt ansträngt i Falkenberg och Varberg

Vivab ser att det är ett fortsatt ansträngt läge för dricksvattnet i Falkenbergs och Varbergs kommuner. Vattenanvändningen har stabiliserats men nivåerna i Varbergs ytvattentäkt och i Falkenbergs grundvattentäkt är fortsatt låga. För att vattnet ska räcka till alla hela sommaren vill Vivab uppmana till fortsatt sparsamhet.

Förbrukningen av dricksvatten i Falkenberg och Varberg har gått tillbaka till normalt för perioden. Vi kan se att uppmaningen att spara på vatten har gett effekt och förstärkts av nederbörden vi haft i helgen. Men nivåerna i Varbergs ytvattentäkt och i Falkenbergs grundvattentäkt är under det normala för perioden.

Nu gäller det att fortsätta det goda arbetet med spara på dricksvattnet, så att vi på sikt kan undvika ett bevattningsförbud, säger Maria Bennet, ställföreträdande VA-chef Vivab.

Vivab fortsätter att uppmana att spara på vatten eftersom vi ser att efterfrågan på dricksvatten kommer att öka till midsommarhelgen då många fler kommer att vistas i kommunerna.

Tips på att spara vatten:

• Ställa undan vattenspridare, vattenslang och högtryckstvätt
  • Vattna växter med vattenkanna, kvällar och mornar när det är svalare
  • Inte fylla pooler och spabad
  • Stänga av vattenkranen när du schamponerar, tvålar in dig och borstar tänderna.
  • Ställa en kanna med dricksvatten i kylen så behöver du inte spola länge i kranen för att få kallt vatten.

Clara Christiansson, kommunikatör Vivab

E-post: clara.christiansson@vivab.se