Dricksvattenläget i Falkenberg och Varberg – nu mindre ansträngt

Report this content

Vivab ser nu att vattenanvändningen är tillbaka på en, för sommaren, normal nivå. Risken för bevattningsförbud har minskat men det är viktigt att vi fortsätter att använda dricksvattnet klokt.

Våra kunder har lyssnat på vår uppmaning om att vara sparsamma och vi ser att deras användning av dricksvatten har minskat. I kombination med en prognos om svalare väder kommande vecka är risken för bevattningsförbud nu lägre än tidigare.

Även om läget är bättre just nu behöver vi vara beredda på att det snabbt kan förändras vid varmare väder. Grund- och ytvattennivåerna är fortsatt lägre än normalt i båda kommunerna och förväntas fortsätta sjunka de närmsta månaderna. Hur mycket de sjunker beror på vädret och på hur mycket vatten vi använder.

Vi behöver fortsätta använda vårt dricksvatten klokt även om läget nu ser något bättre ut. Om vi får nederbörd som prognosen visar, passa på att samla regnvatten som du sedan kan använda varmare dagar, säger Petra Rissmann, VA-chef på Vivab.

Vi följer grund- och ytvattennivåer och vattenproduktionen noggrant under hela sommaren. Aktuell lägesbild finns på www.vivab.se/vattenlaget.

Tips för en hållbar vattenanvändning

• Låt gräsmattan bli gul, ställ undan vattenspridaren
  • Använd regnvatten för att vattna i trädgården
  • Vattna växter smart, helst med regnvatten i kanna morgon och kväll
  • Vänta med nyplanteringar till hösten
  • Fyll disk- och tvättmaskinen innan du trycker på knappen

Frida Rosenblom, kommunikatör

E-post: frida.rosenblom@vivab.se

Om Vivab
Vi jobbar helhjärtat för en hållbar framtid med rent och gott dricksvatten, friska vattendrag och minskat avfall. Vivab är ett kommunalt bolag och en viktig aktör inom grön samhällsutveckling på västkustens mittpunkt. Vi vill förändra hur vi bygger våra samhällen och tar hand om våra resurser. Vi gör det genom att erbjuda hållbara vatten- och avfallstjänster och inspirera dig till en hållbar konsumtion. Tillsammans kan vi göra det möjligt!

Taggar: