Nu förbättrar vi kundupplevelsen på återvinningscentralen

Report this content

Från och med den 17 april blir besöken på Vivab återvinningscentraler enklare. Då är det nämligen dags för privatpersoner att ta fram körkortet för att komma in. Varje hushåll, oavsett boendeform, får 15 fria besök per år.

Det nya systemet som Vivab nu börjar använda ska göra besöket på återvinningscentralen smidigare. Privatpersoner som är folkbokförda i Falkenberg eller Varberg ska nu använda sitt körkort för att komma in. Inga onödiga plastkort att hålla reda på. Och merparten av besökarna har sitt körkort med sig, vilket ger en smidigare hantering.

Att få använda körkortet är något som många kunder har efterfrågat. Så det är fantastiskt kul att nu kunna förenkla för dem och göra våra återvinningscentraler mer tillgängliga, säger Dusan Gocic som är enhetschef för Vivabs återvinningscentraler.

Vid det första besöket kommer kunden att behöva godkänna hanteringen av personuppgifter, och det gamla återvinningskortet kan slängas i restavfallet. De 15 fria besöken per år gäller nu alla typer av hushåll – villa, fritidshus, hyresrätt och bostadsrätt.

Enklare även för hyres- och bostadsrätter

För personer som bor i hyres- eller bostadsrätt blir det också enklare. Tidigare har de fått återvinningskort via sin fastighetsägare eller förening, men nu är det alltså körkortet som gäller även för dem.  Hanteringen av återvinningskorten lyfts nu bort från fastighetsägare och bostadsrättsföreningar.

Företagare fortsätter med kort

Företagare kommer att behöva använda ett företagskort för att lämna avfall på återvinningscentralen även fortsättningsvis. De kommer att få ett nytt återvinningskort under våren.

Nya kortläsare och bommar installeras den 16:e april, vilket inte förväntas påverka besökande kunder som kommer att ledas om under några timmars tid.

Bra att veta

• Du som inte har ett svenskt körkort kan enkelt beställa ett återvinningskort på vivab.se

• Du som är företagare fortsätter använda ditt återvinningskorts tills du får ett nytt i brevlådan under våren

• Du som brukar lämnar avfall i grannkommunen kan göra det även fortsättningsvis efter att du godkänt hantering av personuppgifter på vivab.se

• Det gamla återvinningskortet kan slängas i restavfallet

Har du frågor är du välkommen att kontakta:

Dusan Gocic, enhetschef för Vivabs återvinningscentraler.

E-post: dusan.gocic@vivab.info

Om Vivab
Vi jobbar helhjärtat för en hållbar framtid med rent och gott dricksvatten, friska vattendrag och minskat avfall. Vivab är ett kommunalt bolag och en viktig aktör inom grön samhällsutveckling på västkustens mittpunkt. Vi vill förändra hur vi bygger våra samhällen och tar hand om våra resurser. Vi gör det genom att erbjuda hållbara vatten- och avfallstjänster och inspirera dig till en hållbar konsumtion. Tillsammans kan vi göra det möjligt!

Taggar: