Vivab föreslår höjningar - dricksvattnet blir dyrare

Du kan räkna med att dricksvattnet blir dyrare. Hela VA-Sverige delar stora utmaningar med en åldrande infrastruktur och ökade kostnader för investeringar. Vårt viktigaste livsmedel står också inför klimatförändringar samt nya säkerhets- och miljökrav.

VA-taxan i Varberg höjs med 20 procent och i Falkenberg med 10 procent. Avfallstaxan höjs med 6 procent i båda kommunerna. Det är förslaget som beslutades av Vivabs styrelse under torsdagen. Taxehöjningarna sker i en omvärld där det mesta ökar i kostnad. Lägg därtill de resurser som krävs för att möta övriga utmaningar. Räkna med att vårt viktigaste livsmedel kommer bli dyrare.

Vi behöver agera nu för att undvika en vattenkris likt energikrisen. Vinsten med att agera nu blir lägre kostnader på sikt, tryggare leveranser, lägre utsläpp och att vi bibehåller vår infrastruktur för kommande generationer, säger Henrik Petzäll, VD Vivab.

Vivab behöver göra stora investeringar för att ersätta gamla anläggningar och ledningar men också för att kommunerna ska kunna växa. Det kräver även att bolaget rustar organisationen med fler medarbetare och ny kompetens.

Vivab har en plan för hur vi ska vårda våra tillgångar, främst då anläggningar och personalens kompetens. Vi ska gå från färre akuta insatser till mer förebyggande arbete och strategisk planering, säger Henrik Petzäll, VD Vivab.

Att inte hantera utmaningarna nu kan innebära fler och längre driftstörningar, större utsläpp, risk för kontaminering, förstörelse av infrastruktur samt att vi står med anläggningar som förlorat sitt värde.

Vad är vattnet värt?

Vad är då vattnet värt? Idag står vatten och avlopp för 1,4 procent av ett hushålls utgifter, vilket gör det prisvärt jämfört med till exempel el eller drivmedel. Så när taxorna höjs är det ändå från en ganska låg nivå. Under 2023 och 2024 höjdes VA-taxorna med rekordhöga nivåer i Sverige och den trenden kommer troligen fortsätta.  Branschorganisationen Svenskt Vatten menar att vi kommer se ett fyra gånger så dyrt vatten till år 2040. Ett av branschens problem är finansieringsmodellen.

Kommunala VA-bolag får inte gå med överskott och kan därför inte bygga upp eget kapital. Ett undantag är att vi vid vissa nyinvesteringar kan fondera pengar till avskrivningar.  Konsekvensen av att vi inte kan förstärka bolagets egna kapital gör att taxan behöver följa kostnadsutvecklingen år för år. Det gör också att taxan påverkas kraftigt vid en hög investeringstakt, med ökade ränte- och avskrivningskostnader, säger Patrik Eurenius, ekonomichef Vivab.

Rent vatten är en av vår tids viktigaste frågor. Utan vatten klarar vi oss helt enkelt inte. Det är också en bransch som står inför en cirkulär omställning. Vivab behöver förebygga konsekvenser av klimatförändringarna och kan göra mycket för att minska vår påverkan på miljön.

Vi har en verksamhetsplan där hållbarhet är den allra viktigaste frågan. Vi ska kunna fortsätta leverera ett rent och gott dricksvatten, rena avloppsvattnet och bidra till en hållbar konsumtion. Det ställs nya miljökrav på oss samtidigt som vi ska gå från ett linjärt tänk till cirkulära system. Det vi gör nu är att säkra vårt viktigaste livsmedel för kommande generationer, säger Peter Sjöholm, styrelseordförande Vivab.

Taxorna beslutas av kommunfullmäktige i respektive kommun och kommer att gälla från 1 januari 2025.

Läs mer om varför vi höjer taxorna: Hållbara taxor - Vivab.se

Henrik Petzäll, VD - om utmaningar och åtgärder.
Telefon: 076-513 03 12

Patrik Eurenius, ekonomichef - fakta om taxor, kostnader och finansieringsmodell.
Telefon: 076-529 81 93

Peter Sjöholm, styrelseordförande Vivab - om styrelsens avvägningar och beslut.
Telefon: 070-728 26 88

Taggar: