Vivab rekryterar en ny VD

Vivabs styrelse har påbörjat en rekrytering då nuvarande VD Margareta Björksund-Tuominen vill trappa ned och i god tid lämna över till en ny VD.

Vivab står inför ett stort utvecklingsarbete.

- Bolaget har vuxit och står inför stora utmaningar. Margareta har varit VD ända sedan starten och har tagit ett stort ansvar för Vivab. Hon har utfört ett gott arbete för Vivab och kommunerna. Nu söker vi efter en VD som kan ta vid med fokus på att rusta Vivab som bolag inför framtiden. Vi behöver stärka organisationen och skapa goda förutsättningar för styrning och utveckling, säger Peter Sjöholm, ordförande i Vivabs styrelse.

Vivab har precis påbörjat en organisationsförändring för att stärka styrning och stöd i viktiga utvecklingsfrågor. Vivab ska rustas för att kunna möta nya krav och målet om en hållbar framtid. Klimatförändringar, säkerhetsläget, växande kommuner, finansiering och förnyelse av ledningar och anläggningar samt omställning mot en cirkulär ekonomi är några av utmaningarna som Vivab ska hantera.

- Jag närmar mig pensionsåldern och det känns bra och naturligt att i tid lämna över till en ny VD som kan fortsätta utvecklingsarbetet. Jag har varit med sedan Vivab bildades för 15 år sedan och det har varit en spännande tid med frågor som jag brinner för, säger VD Margareta Björksund Tuominen.

Styrelsen har fattat beslut om att starta rekrytering av en ny VD. Margareta kvarstår tillsvidare som VD.

Peter Sjöholm, ordförande i Vivabs styrelse: