Delårsrapport 1 januari–31 mars 2010

Fokus på effektivisering och lönsamhetsförbättring

Kvartal 1 (1 januari–31 mars 2010) • Koncernens nettoomsättning under perioden uppgick till 54,3 (57,4) Mkr, vilket är 5,4% lägre än föregående år. • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -6,8 (-4,8) Mkr och resultat efter skatt uppgick till -9,0 (-6,0) Mkr vilket motsvarar -0,12 (- 0,10) kr per aktie. • Kvartalets resultat har belastats med 3,0 Mkr enligt uppsägningsavtalet med tidigare verkställande direktören Mikael Jansson. Rörelseresultatet före ovan nämnda kostnader uppgick till -3,8 (-4,8) Mkr. • Den 19 februari tillträdde Fredrik Mannerheim som verkställande direktör. Högsta prioritet har varit att förkorta och effektivisera beslutsprocesserna och de tre affärsområdescheferna har under VD:s ledning fått en central roll för att leda och utveckla affärerna. Stort fokus läggs också på att snabbt kunna ställa om verksamheten i takt med ändrade behov från kunderna. • Affärsområde Installation har haft en tuff inledning av året och påverkades fortsatt av konjunkturen i form av färre projekt som upphandlades inom Entreprenad men även av prispress och låga marginaler i övrigt. • Affärsområde Energi & Driftteknik har fortsatt arbetat med att effektivisera verksamheten inom enheten för energiförsörjning baserad på bergvärme. Rörelseresultatet under kvartalet har belastats med kostnader för den fortsatta omstruktureringen av verksamheten på totalt -0,5 Mkr. Omstruktureringen av Energi & Driftteknik i Gävle mot mindre entreprenader och servicearbeten har varit framgångsrik och det första kvartalet bekräftades detta genom ett bra rörelseresultat. • Affärsområde Villavärme har haft en positiv inledning av året med en fortsatt god efterfrågan till följd av de nya ROT-reglerna som infördes under 2009. • Antalet anställda per den 31 mars 2010 uppgick till 142 (173) och medeltalet anställda under perioden 1 januari – 31 mars 2010 uppgår till 147 (182). Händelser efter periodens utgång • Styrelsen har beslutat att företagets CFO funktion skall skötas av moderbolaget Mannerheim Invest AB från och med den 23 april 2010. Tommy Pelsenius som har varit tf CFO lämnar därmed sitt uppdrag i samband med att denna kvartalsrapport publiceras. • Tom Ekevall Larsen, tidigare VD och koncernchef i VKG Energy Services, och nuvarande VD och koncernchef i Mannerheim Invests dotterbolag Enaco AB, kommer att adjungeras till styrelsen i VKG Energy Services. Härigenom kommer VKG att kunna dra nytta av lärdomar och ”best practices” från Enaco och möjligheterna till ett samarbete mellan bolagen ökar. VD:s kommentar Arbetet med att effektivisera bolagets verksamhet fortsätter. Först och främst genomförs nu en organisationsändring från en centraliserad till en decentraliserad organisation där huvuddelen av det operativa ansvaret faller på affärsområdescheferna. Detta möjliggör att besluten kan tas närmare verksamheten och att vi blir snabbare på att anpassa verksamheten. Affärsområdescheferna arbetar ständigt med att förbättra processerna och att effektivisera den operativa verksamheten med huvudfokus på att förbättra det operativa kassaflödet. Många av åtgärderna som krävs är identifierade. Vissa har redan börjat implementeras, några har redan nu börjat ge en positiv effekt men ytterligare åtgärder kan dock komma att krävas i fortsättningen för att komma i mål. Som en följd av organisationsförändringen kommer många av koncernens centrala och administrativa funktioner att skötas via dotterbolagen. Detta innebär att koncerngemensamma kostnader i moderbolaget kommer att minskas väsentligt utan att dotterbolagen påverkas allt för mycket. Dessutom kommer Mannerheim Invests hantering av CFO funktionen samt VD funktionen att ge en mycket positiv finansiell effekt redan i Q2. VKG är under en förändringsprocess men har goda möjligheter att lyckas. Vårt mål är att kunna nå ett positivt operativt kassaflöde redan i år. Vi har väldigt duktiga medarbetare och med ett förnyat och förstärkt stöd från ledningen med en tydligare ansvarsfördelning kommer våra utsikter att förbättras ytterligare. Bromma den 23 april 2010 Fredrik Mannerheim Verkställande direktör För ytterligare information kontakta: Fredrik Mannerheim VD Tel. +46 (0) 70 - 311 08 60 VKG Energy Services AB (publ) erbjuder systemlösningar och tjänster inom energi- och klimatteknik för kommersiella och offentliga fastigheter, industrier, flerbostadshus samt småhus. VKG:s aktie är noterad på NASDAQ OMX:s alternativa marknadsplats First North. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. För mer information se www.vkg.se