VÄRMEKYL GROSSISTEN: VÄRMEKYL GROSSISTEN AB (PUBL.) (VKG) VÄXER VIDARE INOM ENERGISPARBRANSCHEN OCH FÖRVÄRVAR MÄLARVÄRME AB.

Report this content

· För att öka expansionstakten inom bergvärme och luftvärme i Mälarregionen har VKG förvärvat 100% av aktierna i Mälarvärme AB. Mälarvärme har till dags dato filialer i Eskilstuna och Strängnäs.

· Förväntad omsättning för Mälarvärme år 2006 uppgår till 20 MSEK. VKG konsoliderar Mälar-värme från oktober 2006. Mälarvärme kommer att ge ett positivt resultatbidrag under 2006.

· Köpeskillingen finansieras kontant från VKGs kassa. Dessutom skall en tilläggsköpeskilling utgå baserad på Mälarvärmes omsättning och resultat kalenderåret 2008.

”I likhet med vad som skett inom andra branscher håller den fragmenterade värmepumpsmarknaden på att konsolideras,” säger Hagge Rilegård, VD för VKG. ”Har man varken stordriftsfördelar inom inköp, marknadsföring eller installation och service blir det svårt att överleva. Vi konsoliderar den svenska värmepumpsbranschen och förvärvet av Mälarvärme skall ses som ytterligare ett steg i den riktningen”, säger Rilegård.

Raymond Jennersjö, VD för Mälarvärme säger: ”VKGs säljkraft, installationskapacitet och finansiella muskler ger oss den styrka vi tidigare saknat för att kunna expandera i den takt vi vill och kan. År 2006 fick vi pris som Årets Nyföretagare i Strängnäs och med VKG-koncernens samlade resurser i ryggen skall vi växa kraftigt och med god lönsamhet under kommande år.”

Hagge Rilegård säger vidare: ”Mälarvärme har en driven och kompetent ledning med erfarenhet från snabb tillväxt inom både värmepumpar och andra branscher. Ett huvudsyfte med förvärvet är att låta Mälarvärme utgöra brohuvudet för vår expansion i Mälarregionen.”