• VKG Energy Services AB/

Värmekyl Grossisten AB (publ.) expanderar inom installation och service av luftvärme och kyla och förvärvar inkråmet i Gävle Luftbehandling AB.

• För att öka expansionstakten inom luftvärme har VKG via en inkråmsöverlåtelse förvärvat verksamheten i installations- och serviceföretaget Gävle Luftbehandling AB, med säte i Gävle.

• Gävle Luftbehandling har idag ett 20-tal anställda medarbetare med fokus på luftvärme, kyla och ventilation och blir en viktig pusselbit i VKGs rikstäckande installations- och serviceorganisation.

• Gävle Luftbehandling grundades 1988 och omsatte år 2006 ca 20 MSEK. Företaget är verksamt från Uppsala till Sundsvall. I förvärvet ingår all verksamhet, personal samt en orderstock om ca 25 MSEK med god lönsamhet.

• Köpeskillingen finansieras kontant från VKGs kassa. Verksamheten i Gävle Luftbehandling kommer att ge ett positivt resultatbidrag från dag ett.

”Vi har under år 2006 samarbetat med Gävle Luftbehandling inom installation och service av luftvärmepumpar” säger Hagge Rilegård, VD för VKG. ”Gävle Luftbehandling har alltid levererat korrekta installationer, förstklassig service och låga reklamationstal. När VKG nu storsatsar inom luftvärme och kyla fortsätter vi utbyggnaden av vår rikstäckande organisation inom både försäljning och installation/service. Verksamheten i Gävle Luftbehandling blir en viktig pusselbit med lång erfarenhet, kompetent personal och väl fungerande rutiner. Såväl arbetsledning som montörer håller högsta klass och vi ser fram emot att expandera Gävle Luftbehandlings verksamhet ytterligare” säger Rilegård vidare.

Tommy Jonsson, VD för Gävle Luftbehandling säger: ”Det känns otroligt spännande att komma med i VKG gruppen med tanke på den tillväxttakt och den finansiella styrka VKG uppvisar. VKGs affärsidé går från klarhet till klarhet och vårt samarbete hittills har fungerat mycket bra. Jag ser fram emot att tillsammans med VKG storsatsa i Mellansverige”
.
Hagge Rilegård säger vidare: ”När vi nu satsar för att etablera LG som den ledande tillverkaren på luftvärmemarknaden är beståndsdelarna fortfarande egen marknadsföring, egen säljorganisation samt en rikstäckande egen installation- och serviceorganisation. Den verksamhet i Gävle Luftbehandling vi nu genom en inkråmsöverlåtelse förvärvar blir en viktig beståndsdel i det arbetet.”

För ytterligare information kontakta:
Hagge Rilegård, VD Värmekyl Grossisten AB (publ.) Tel: +46 (0)8-444 50 70 eller (0)70-554 00 01
Tomas Thorsbrink, Ekonomidirektör Värmekyl Grossisten AB (publ.) Tel +46 (0)8-444 50 70 eller (0)76-826 66 15