VKG Energy Services AB (publ) måste stärka balansräkningen inför andra halvåret 2010

Report this content

Styrelsen för VKG Energy Services AB (publ) kommer till följd av pågående omställningsprocess och en svag efterfrågan genomföra ytterligare kostnadsbesparingar och förbereda åtgärder för att stärka balansräkningen.

VKG Energy Services arbetar aktivt för att effektivisera bolagets verksamhet och operativa kassaflöde. Omställningsprocessen tar dock längre tid och är mer kostsam än förväntat samtidigt som efterfrågan är fortsatt svag. Detta innebär att bolagets finansiella ställning har fortsatt att försvagas under det andra kvartalet 2010. För att säkerställa bolagets tillgång till kapital förbereder styrelsen i VKG en kapitalanskaffning om cirka 10 miljoner kronor samt kommer genomföra ytterligare kostnadsreducerande åtgärder.

– Bolaget har genomgått och genomgår en omfattande förändringsprocess, och behöver därför förbättra dess finansiella ställning, som är svag. Kapitalbehovet i bolaget är skyndsamt, och det krävs därför ett bryggkapital för att klara den fortsatta driften inför tredje kvartalet. Styrelsen arbetar med lösningar för en kapitalanskaffning, samtidigt som ett intensivt arbete pågår för att minska kostnaderna i verksamheten, säger Fredrik Mannerheim, vd på VKG Energy Services.

VKG:s affärsområde Installation har efter en svag inledning av året ännu inte identifierat någon ljusning på marknaden, på grund av prispress och finanskrisens effekter på avsättningsmarknaden. Främst är det produktområde Ventilation som är problemtyngt och kräver omedelbara åtgärder. Affärsområdet Energi & Driftteknik har inte heller utvecklats som förväntat. Dessa båda affärsområden har VKG:s största marknadsområde, Företagsmarknaden, och det är främst detta marknadsområde som lider av minskade volymer. Företagsmarknaden står för 85 % av VKG:s omsättning. Samtidigt har bolaget påverkats negativt likviditetsmässigt av de omstruktureringsåtgärder som genomförts under 2009 och början av 2010.

VKG lämnar delårsrapport för perioden januari – juni 2010 den 19 juli 2010.

För mer information kontakta:
Fredrik Mannerheim, vd
VKG Energy Services AB (publ)
E-post: fredrik.mannerheim@vkg.se

VKG Energy Services AB (publ) erbjuder systemlösningar och tjänster inom energi- och klimatteknik för kommersiella och offentliga fastigheter, industrier, flerbostadshus samt småhus. VKG:s aktie är noterad på Nasdaq OMX:s alternativa marknadsplats First North. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. För mer information se www.vkg.se

VKG Energy Services AB (publ), Gårdsfogdevägen 7, 168 66 Bromma
Växel: 08-444 50 77, www.vkg.se Org.nr: 556684-9393