VKG:s dotterbolag FMT Rör AB förvärvar FMT Vent AB, villkorat av att borgenärerna accepterar ackord

• Det av VKG helägda dotterbolaget FMT Rör AB förvärvar sitt tidigare systerbolag FMT Vent AB.
• Finansiering är villkorad av att de oprioriterade borgenärerna i den pågående rekonstruktionen i moderbolaget Värmekyl Grossisten Scandinavia AB accepterar ett 50-procentigt ackord.
• Förvärvet finansieras av GTM Holding A/S via ett lån mot pant i samtliga aktier i FMT Vent AB. För det fall villkoret ovan inte uppfylls har FMT Rör AB rätt att erlägga betalning för lånet genom att till långivaren överföra aktierna i FMT Vent AB.

FMT Rör och Vent AB grundades 1994. 1999 delades verksamheten upp i två separata bolag. I maj 2006 förvärvade VKG samtliga aktier FMT Rör AB, men trots skilda ägare har de båda bolagen haft ett fortsatt nära samarbete och gemensam marknadsföring under namnet FMT-Gruppen.

”Det är naturligt att FMT Rör och FMT Vent går samman”, säger Ulf Svensson, VD för FMT Rör AB.
”Bolagen bedriver redan idag verksamhet mycket nära varandra, och varken kunder eller personal kommer uppleva någon förändring. Däremot kan vi nu vidareutveckla vårt totalerbjudande i marknaden. Med det aktuella finansieringsupplägget medför förvärvet och finansieringen vidare inte någon finansiell risk för FMT Rör AB eller VKG-koncernen i övrigt”

Värmekyl Grossisten Scandinavia AB försattes den 24 januari 2008 i företagsrekonstruktion. GTM Holding A/S har tidigare lämnat en teckningsförbindelse gällande en riktad emission samt garantier för en företrädesemission i VKG, villkorat av att de oprioriterade borgenärerna accepterar ett 50-procentigt ackord enligt rekonstruktionsplanen. Samma villkor gäller finansieringen av förvärvet. FMT Rör AB berörs inte av den pågående rekonstruktionen i moderbolaget.

FMT Rör AB har ca 45 anställda och omsatte 2007 ca 63 Mkr. FMT Vent AB har ca 14 anställda och omsatte under brutna räkenskapsåret 2006/2007 ca 39 Mkr.

För mer information kontakta:

Tom Ekevall Larsen
VD och Koncernchef