Ökat rörelseresultat och tillväxt i tre av fyra segment - VO2 rapporterar delårsrapport för Q2 2024

VO2 Cap Holding AB (publ), en ledande nordisk koncern av media- och techbolag, offentliggör härmed delårsrapport för perioden januari till juni 2024. Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på www.vo2cap.se/investor-relations/financial-statement och som bifogad fil.

Pressmeddelande. Publiceringsdatum: Stockholm, 26 juli 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ).

KONCERNEN Q2 2024 (jämfört med Q2 2023)

• Intäkter uppgick till 92 974 (91 741) KSEK, 1,3%
  • EBITDA uppgick till 5 836 (8 780) KSEK
  • EBITDA-marginal till 6,3% (9,6%)
  • Justerad EBITDA uppgick till 5 836 (1 621) KSEK
  • Justerad EBITDA-marginal 6,3% (1,8%)
  • EBIT uppgick till 291 (3 051) KSEK
  • EBIT-marginal uppgick till 0,3% (3,3%)
  • Periodens resultat uppgick till -1 795 (4 599) KSEK
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 8 835 (15 779) KSEK
  • Totalt kassaflöde uppgick till 863 (4 684) KSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,03 (0,09) kr
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,03 (0,09) kr

KONCERNEN Q1-Q2 2024 (jämfört med Q1-Q2 2023)

• Intäkter uppgick 170 425 (171 348) KSEK, -0,5%
  • EBITDA uppgick till 9 237 (14 723) KSEK
  • EBITDA-marginal till 5,4% (8,6%)
  • Justerad EBITDA uppgick 9 237 (7 563)
  • Justerad EBITDA-marginal 5,4% (4,4%)
  • EBIT uppgick till -2 340 (3 652) KSEK
  • EBIT-marginal uppgick till -1,4% (2,1%)
  • Periodens resultat uppgick till -5 357 (3 386) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 9 188 (4 586) KSEK
  • Totalt kassaflöde uppgick till -2 834 (-12 093) KSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,10 (0,06) kr

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• VO2 håller årsstämma den 24 maj och publicerar årsredovisning för 2023.
  • Mattias Nordenberg utses till VD i VO2s dotterbolag Leeads AB.
  • VO2 Cap Holding AB (publ) erlägger del av tilläggsköpeskilling genom riktad nyemission med anledning av tidigare förvärv av Livewrapped AB. Mätperioden för måluppfyllnaden av Livewrappeds EBITDA och EBITDA-marginal för räkenskapsår 2023 har avslutats, varvid det har beräknats att Säljarna har rätt till en tilläggsköpeskilling uppgående till totalt 13,3 MSEK, varav 3,3 MSEK utgör kontant del, och 10 MSEK utgör vederlagsaktier. Styrelsen i Bolaget har därför, med stöd av bemyndigande från årsstämman 2024, beslutat om en riktad nyemission till säljarna av Livewrapped (Säljarna) om 3 401 360 aktier till kursen 2,94 SEK per aktie. Teckningskursen är överenskommen mellan VO2 och Säljarna enligt Aktieöverlåtelseavtalet, och baseras på den volymviktade genomsnittskursen för VO2:s aktier under de tio (10) bankdagar som närmast föregått årsstämman 2024 i Livewrapped AB. Betalning sker genom kvittning av Säljarnas fordran enligt Aktieöverlåtelseavtalet. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är således att fullgöra de villkor som anges i Aktieöverlåtelseavtalet. Efter registreringen av emissionen om           3 401 360 aktier kommer det totala antalet aktier i Bolaget att uppgå till 56 882 231 och aktiekapitalet uppgå till 28 441 115,50 SEK. Detta ger en utspädning för befintliga aktieägare om cirka 5,98 procent.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

• VD-skifte i VO2. Styrelsen i VO2 Cap Holding AB har den 23 juli 2024 tillsatt Patrik Sandberg som tf VD med tillträde 21 augusti då Bodil Ericsson Torp på egen begäran sagt upp sin anställning som VD på grund av ett nytt uppdrag. Bodil Ericsson Torps sista anställningsdag är den 31 augusti. Patrik Sandberg har gedigen erfarenhet som entreprenör inom media och tech och har varit en aktiv del av mediebranschen under mer än 20 år. Han är medgrundare av Nyheter24-gruppen och VO2 och har även arbetat som VD för Starcom i Sverige.

UTDRAG FRÅN VD HAR ORDET

Det är glädjande att vi i årets andra kvartal visar en väsentligt stärkt rörelsemarginal och rensat för omvärdering av tilläggsköpeskillingar ökar vi EBITDA från 1,6 miljoner till 5,8 miljoner. Detta trots att marknaden enligt Mediebyråbarometern backade på bred front i maj 2024. Vårt fina resultat är ett styrkebesked i ett läge där förutsättningarna i mediemarknaden fortsatt är utmanande, även om vi anar en ljusning. Vår översyn av dotterbolagens organisationer och kostnader som vi initierat tidigare, ger nu successiv effekt och vi ökar våra marginaler i samtliga segment. I tre av fyra av VO2s segment redovisas tillväxt under andra kvartalet där vi fortsatt ser en spännande tillväxt inom två av våra viktigaste segment: digital utomhusreklam (DOOH) och AdTech.

Intäkter för andra kvartalet uppgick till 92,9 MSEK vilket är en ökning med drygt 1,3% jämfört med föregående år. Tre av våra fyra segment AdTech, (D)OOH och Display visar tillväxt medan segmentet Agency fortsätter att möta en utmanande marknad under andra kvartalet. Dock har Agency med sin tidigare genomförda omställning ökat rörelseresultatet i jämförelse med samma period föregående år.

Satsningarna inom digital utomhusreklam (DOOH) fortsätter att generera god tillväxt. DOOH har per halvårsskiftet en tillväxt i intäkter om 75% jämfört med första halvåret föregående år. Efterfrågan på utomhusreklam ökar. Leeads tar marknadsandelar och fortsätter samtidigt investera i nyetableringar av skärmar på riktigt bra lägen runt om i Sverige. Detta område är ett viktigt tillväxtsegment för VO2 och utbudet i affären ökar vilket ger flera spännande affärsmöjligheter under andra halvåret.

I techsegmentet accelererar Livewrapped tillväxten i intäkter med 53% under andra kvartalet. Bolagets nya kunder som kopplade in Livewrappeds teknik under första kvartalet har givit en stor intäktsökning under Q2. Starkt bevis på Livewrappeds excellens både i teknik och kundsupport på marknaden. Netric som ändrade strategi visar nu en vändning i Q2 genom flertalet nya kunder. AdProfit har under våren vässat sitt erbjudande och når tillväxt i intäkter med drygt 22% i andra kvartalet. En framgång där de är ett av marknadens ledande bolag inom programmatisk handel inom finans. Fokus och ökad kundnytta gör att AdProfit med tillförsikt har god chans att nå ett All Time High i både försäljning och resultat. Imponerande.”

Bodil Ericsson Torp, VD

Delårsrapport för perioden januari-september 2024 publiceras den 30 oktober 2024.

Bodil Ericsson Torp, VD VO2 Cap Holding AB (publ)

E-mail: bodil.ericsson.torp@vo2cap.se

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, info@amudova.se.

Denna information är sådan information som VO2 Cap Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 26 juli 2024.