Ny abonnemangsform till Sverige - Vodafone inför mobiltelefoni till fast månadspris

– Ingen anledning att hålla kvar vid fasta telefonen längre På måndag den 19 september presenterar Vodafone en ny abonnemangsform i Sverige - Vodafone Business Fast Pris - där nationella röstsamtal inklusive startavgifter, SMS och MMS ingår till ett fast månadspris av 599 kronor.

Det nya abonnemanget innebär att Vodafones företagskunder använder mobilen till en fast månadsavgift (flat rate) istället för att betala löpande per minut eller per meddelande vilket har varit den traditionella modellen i Sverige när det gäller rösttelefoni och meddelandetjänster. Kampanjpriset 599 kr/månad gäller för kunder som tecknar abonnemang före den 31 december i år, därefter blir ordinarie pris 999 kr i månaden. Överlägsen kostnadskontroll Vodafones nya prismodell har klara fördelar eftersom den ger överlägsen kostnadskontroll – användaren vet att kostnaden blir 599 kr varje månad för samtal inom Sverige. Dessutom ingår SMS och MMS i priset. Det blir också lättare att jämföra med andra telefoniabonnemang och man slipper hålla ögonen öppna för startavgifter och tariffer som ändras på grund av tidpunkter på dygnet eller beroende på operatör man ringer. – Vi har lyssnat på våra kunder som har efterfrågat enkla och lättbegripliga abonnemang som ger kontroll över mobilkostnaderna. Prismodellen med fast månadspris är väl beprövad inom datatelefoni och nu inför vi som första mobiloperatör i Sverige modellen också på rösttelefoni och meddelandetjänster, säger Klas Wallström, chef Företagsmarknad på Vodafone Sverige. För många av våra företagskunder innebär det nya abonnemanget att de vågar kapa sladden till den fasta telefonin och kan därmed också kapa kostnader på telefonisidan. Det finns en övre gräns för samtal och meddelanden i abonnemanget, som emellertid är satt mycket högt. Skulle någon kund mot all förmodan ringa utgående samtal mer än cirka 150 timmar under en månad (fem timmar per dag) och passera beloppet 5 999 kr, betalar kunden därefter 63 öre per minut till alla alltid (+ startavgift 63 öre per samtal), 90 öre per SMS och 2, 23 kr per MMS som faktureras utöver den fasta månadsavgiften. Det underliggande minutpriset i Vodafone Business Fast Pris är 63 öre i minuten och abonnemanget omfattas av Vodafones nyligen introducerade prisförsäkran. Det innebär att om minutpriset i framtiden sänks i abonnemanget får alla kunder som tecknat abonnemanget del av det lägre minutpriset och därmed ännu mer tid att ringa för. Alla ovan nämnda prisuppgifter är exklusive moms. Datatrafik ingår ej i det fasta priset. Prisuppgifter Vodafone Business Fast Pris (exklusive moms) Månadsavgiften för de som tecknar under kampanjperioden är 599 kronor och innehåller samtal till alla mobiloperatörer i Sverige samt det fasta nätet, SMS och MMS upp till 5 999 kronor/månad, beräknat utifrån: Pris/minut: 63 öre Startavgift per samtal: 63 öre SMS: 90 öre MMS: 2, 23 kr Data: 16 kr/MB (Ingår ej i fasta priset. Datapaket kan tecknas som tilläggstjänst – t ex 200 MB/månad för 199 kr/månad) För mer information kontakta Paul Moonga, Marknadsdirektör, Vodafone Sverige Telefon: 0734-25 26 28, e-post paul.moonga@vodafone.com Klas Wallström, chef Företagsmarknad, Vodafone Sverige Telefon: 0709-61 47 33, e-post: klas.wallstrom@vodafone.com Johan Holmgren, Informationschef, Vodafone Sverige Telefon: 0708-33 14 00, e-post johan.holmgren@vodafone.com