Stor prissänkning på mobilsamtal utomlands

Vodafones kunder ringer med svenska minutpriser utanför Sverige

Under parollen ”Med Vodafone är utomlands som hemma” kommer Vodafone Sverige framöver att lansera en rad tjänster som gör det enklare att för Vodafones kunder att använda mobilen utomlands. Redan den 1 juni kommer den första tjänsten - Vodafone Passport. Den innebär att Vodafone Sveriges mobilkunder som reser utomlands ringer hem till Sverige för svenska minutpriser när de använder Vodafones nät, endast en uppkopplingsavgift på 9,95 kronor tillkommer per samtal. För 9,95 kronor kan kunden också ta emot upp till 20 minuter långa samtal från Sverige. Minutpris på mottagna samtal utomlands plockar Vodafone bort helt. Lagom till semestertider blir det tack vare Vodafones globala storlek mycket enklare för Vodafone Sveriges kunder att hålla reda på kostnaderna för att ringa och ta emot samtal med mobiltelefonen utomlands. För kunden blir det också avsevärt billigare att ringa hem och ta emot längre samtal från Sverige. – Det är tydligt att vi reser mer än tidigare* och att vi finner det naturligt att kunna använda mobilen även när vi befinner oss utomlands, precis som vi gör hemma. Tack vare vår omfattande globala storlek kan vi som ingen annan mobiloperatör erbjuda våra kunder unika tjänster och priser som också gäller utanför Sveriges gränser, och Vodafone Passport är ett erbjudande som tydligt visar det till glädje för både våra affärskunder och semesterresenärer, säger Geraldine Wilson, chef för Vodafone Sverige kommersiella organisation. Den nya tariffen Vodafone Passport innebär att Vodafones kunder har samma minutpriser på resan som de har när de ringer hemma om de använder Vodafones nät i det land de besöker. Det enda som tillkommer per samtal är en internationell uppkopplingsavgift på 9,95 kr samt den svenska startavgiften som gäller för abonnemanget eller kontantkortet. * Det innebär till exempel att svenska kunder som ringer med Vodafone Abonnemang, och därmed för 79 öre i minuten dygnet runt i Sverige, också gör det om de åker på semester till Spanien och använder Vodafone Spaniens nät. Ett samtal på sex minuter hem till Sverige kostar då endast 15,50 kronor (9,95 kr i uppkopplingsavgift + 0,79 kr för abonnemangets svenska startavgift + 6 minuter x minutpriset 0,79 kr). Det kan jämföras med Telias kunder som betalar hela 58,10 kr för ett likadant samtal och Comviqs kunder som betalar 48,50 kr för sex minuters samtal från Spanien till Sverige. * Att bli uppringd från Sverige utomlands blir ännu billigare för Vodafones kunder, då debiteras bara en uppkopplingsavgift på 9,95 kr för 20 minuters samtal om mottagaren använder Vodafones nät i det besökta landet. Efter 20 minuters samtal debiteras ytterligare 9,95 kronor osv. Vodafone Passport är ett globalt initiativ från Vodafone, som i Sverige gäller för såväl abonnemang som kontantkort, konsument- och företagskunder. Tariffen passar svenska mobilanvändare som framför allt ringer till svenska abonnenter eller blir uppringda från Sverige när de är utomlands. Med Vodafone Passport utmanar Vodafone ett känt branschproblem med snåriga prisstrukturer och prisskillnader vid telefoni utomlands. ­­ – Genom att kostnadsfritt teckna sig för vår nya tariff behöver inte våra kunder vara oroliga att samtalskostnaderna ska dra iväg när de ringer hem under semestern. Använder man Vodafones nät i det land man besöker kostar det som hemma plus den fasta internationella uppkopplingsavgiften,Geraldine Wilson, chef för Vodafone Sverige kommersiella organisation. I följande länder kan Vodafone Sveriges kunder ringa med Vodafone Passport Vodafone Sveriges kunder kan ringa med Vodafone Passports tariff i följande länder, varav flera tillhör svenskarnas allra populäraste resmål: Storbritannien, Tyskland, Italien, Spanien, Grekland, Irland, Holland, Portugal, Australien, Nya Zeeland, Ungern, Albanien, Japan och Malta. Fler länder kommer att adderas till listan. Vodafone Passport kan beställas via SMS från 1 juni Vodafone Passport är en tilläggstjänst som Vodafone Sveriges kunder kan teckna via kundtjänst, Vodafone Sveriges hemsida, Vodafones butiker eller via SMS till nummer 222 med texten ”RESA”. Tjänsten går lika bra att beställa när man är utomlands som hemma och är avgiftsfri att beställa. Väljer man att inte teckna tjänsten gäller standardpriser enligt Vodafone World. För mer information kontakta: Paul Moonga, direktör Marknadskommunikation, Vodafone Sverige Telefon: 0734-25 26 28, e-post paul.moonga@vodafone.com Geraldine Wilson, chef för Vodafone Sveriges kommersiella organsiation Telefon: +46 734 25 26 27, e-mail Geraldine.wilson@vodafone.com Johan Holmgren, informationschef Vodafone Sverige, Telefon 0708-33 14 00, e-post: johan.holmgren@vodafone.com *Luftfartsverketsrapport 2005:2 ”Flygets utveckling 2004”: Antalet utlandsresor från svenska flygplatser mellan 2003 och 2004 med 1,6 miljoner passagerare - en ökning på 10,7 procent. Länder som Spanien och Grekland tillhör de absolut populäraste charterresmålen. Bilaga - Prisjämförelser Mycket billigare för Vodafones kunder att ringa hem jämfört med konkurrenter I de allra flesta trafikfall innebär Vodafone Passport betydligt billigare samtal för Vodafone Sveriges kunder jämfört med Vodafones standardpris och jämfört med vad konkurrenterna i Sverige kan erbjuda (undantaget är mycket korta samtal samt samtal till icke-svenska abonnemang inom besökslandet eller tredje land). Jämför man vad ett samtal på sex minuter från Spanien till Sverige kostar för Vodafones, Telias och Comviqs kunder är skillnaden mycket stor. För en Vodafone-kund med Vodafone Abonnemang och Vodafone Passport kostar ett sådant samtal 15,5 kronor. För Telias kunder är priset hela 58,10 kr för ett likadant samtal, en skillnad på 42,6 kronor. Comviqs kunder betalar 48,50 kr (Telefonica som roamingpartner) för ett sex minuter långt samtal från Spanien till Sverige, hela 33 kronor mer än kunder som ringer med Vodafone Sverige. Prisexempel: samtal från svensk mobiltelefon i Tyskland, Spanien eller Grekland till Sverige Samtal till Kostnad med Sverige Vodafone från… Samtals- Passport (med längd i Vodafone minuter Abonnemang) Telia Tele2/ Comviq Tre Tyskland 2 min 12,30 kr 19,40 kr 21,80 kr 23,10 kr 4 min 13,90 kr 38,80 kr 43,60 kr 46,10 kr 6 min 15,50 kr 58,10 kr 65,40 kr 69,20 kr 15 min 22,60 kr 145,4 kr 163,4 kr 173 kr Spanien 2 min 12,30 kr 19,40 kr 19 kr 20,10 kr 4 min 13,90 kr 38,80 kr 33,70 kr 35,70 kr 6 min 15,50 kr 58,10 kr 48,50 kr 51,30 kr 15 min 22,60 kr 145,4 kr 114,9 kr 121,6 kr Grekland 2 min 12,30 kr 19,40 kr 14,80 kr 15,60 kr 4 min 13,90 kr 38,80 kr 29,50 kr 31,20 kr 6 min 15,50 kr 58,10 kr 44,30 kr 46,90 kr 15 min 22,60 kr 145,4 kr 110,7 kr 117,1kr (Andra operatörers prisexempel hämtade från deras hemsidor, gäller abonnemangskunder.) Förutsättningar uträkning: 1 Euro = 9,08 SEK Priserna är i SEK och inkl moms. Samtliga prisjämförelser är samtal hem till Sverige till svenskt mobilabonnemang och under dagtid (högtrafik). Telias priser är enligt deras zon prissättning för roaming i Europa enligt information på www.telia.se Telias priser gäller i T-Mobiles nät i Tyskland, Telefonica Movistar i Spanien och TIM i Grekland. Comviqs prissättning gäller för T-Mobiles nät i Tyskland, Telefonica Movistar i Spanien och Cosmote i Grekland. 3´s prissättning gäller för T-Mobiles nät i Tyskland, Telefonica Movistar i Spanien och Cosmote i Grekland Slopade minutpriser på mottagna samtal från Sverige Ett problem som många mobilanvändare upplevt när de varit utomlands är att de måste betala ett pris/minut när de tar emot samtal från Sverige. Det slipper Vodafone Sveriges kunder bekymra sig om. Kunderna betalar uppkopplingsavgift på 9,95 kr när de tar emot ett samtal från Sverige och befinner i de länder som omfattas av Vodafone Passport och inom Vodafones nät. Beloppet gäller för hela 20 minuters samtal, därefter kostar det ytterligare 9,95 kr för ytterligare 20 minuters samtalstid o s v i 20-minutersintervaller. Det innebär att en svensk Vodafone-kund som tar emot ett samtal i Spanien på sin mobil, från någon i Sverige, betalar endast 9,95 kr för t ex ett 6 minuter långt samtal. För Telias mobilkunder kostar samma samtal 33 kronor att ta emot (Telefonica som roamingpartner) och 36,78 kronor för Comviqs kunder. Om man tar emot ett ännu längre samtal från Sverige i Spanien, till exempel en kvart, blir skillnaden ännu större – hela 82 kronor billigare för en Vodafone-kund jämfört en Comviq-kund. Prisexempel: att ta emot samtal med sin mobiltelefon från svensk telefon när man befinner sig i Tyskland, Spanien eller Grekland från Sverige Samtal från Sverige till Samtals- Kostnad svensk längd i Vodafone Tele2/ resenär i… minuter Passport Telia Comviq Tre Tyskland 2 9,95 kr 11 kr 11 kr 10 kr 4 9,95 kr 22 kr 22 kr 20 kr 6 9,95 kr 33 kr 33 kr 30 kr 15 9,95 kr 82,50 kr 82,50 kr 75 kr Spanien 2 9,95 kr 11 kr 12,26 kr 10 kr 4 9,95 kr 22 kr 24,52 kr 20 kr 6 9,95 kr 33 kr 36,78 kr 30 kr 15 9,95 kr 82,50 kr 91,95 kr 75 kr Grekland 2 9,95 kr 11 kr 12,26 kr 10 kr 4 9,95 kr 22 kr 24,52 kr 20 kr 6 9,95 kr 33 kr 36,78 kr 30 kr 15 9,95 kr 82,50 kr 91,95 kr 75 kr (Andra operatörers prisexempel hämtade från deras hemsidor, gäller abonnemangskunder.) Förutsättningar för uträkning: 1 Euro = 9,08 SEK Priserna är i SEK och inkl moms Telias priser är grundade på Telia Mobil (30,100,300) och enligt deras internationella prislista - 5,50 SEK/min att ta emot ett samtal i Spanien, Tyskland och Grekland. Comviqs priser är grundade på Comviq Knock Out och deras internationella prislista - ta emot samtal 5,50 SEK/min i Tyskland och 6,13 SEK/min i Grekland och Spanien. 3´s priser är enligt deras internationella prislista på www.tre.se