Vodafone breddar distributionen genom samarbete med ElGiganten

Vodafone breddar distributionen genom samarbete med ElGiganten Vodafone och ElGiganten har ingått ett samarbetsavtal i syfte att erbjuda Vodafone som mobiloperatör åt ElGigantens kunder. Vodafone kommer att finnas på plats i ElGigantens samtliga varuhus i Sverige. Vodafones avtal med ElGiganten öppnar marknaden för en helt ny typ av distributionskanal för Vodafone i Sverige. Vodafone kommer att erbjuda försäljning av sina produkter och tjänster i ElGigantens affärer. Målet är att detta ska leda till en vidareutveckling av ElGigantens möjlighet att ta marknadsandelar på telekomförsäljning i Sverige. - Vodafone är en mycket bra partner för oss när vi nu siktar på att bredda utbudet i våra butiker ytterligare, säger Per Øyvind Sørsveen, inköpsdirektör på Elkjøp. Inledningsvis kommer vi att rikta in oss mot privatkonsumenter men inom en snar framtid kommer vi också att kunna erbjuda olika företagslösningar. - Vi är mycket nöjda med att vi tillsammans med ElGiganten ingått i detta samarbete. El-Gigantens starka tillväxt av varuhus i Sverige samt stora butiksnärvaro i både Norden och Europa skapar ett internationellt perspektiv som uppfattas mycket positivt av Vodafone, säger Göran Mannerstråle, affärsområdeschef, Konsument på Vodafone i Sverige. Vodafones produkter och tjänster kommer att finnas tillgängliga i ElGigantens samtliga varuhus i Sverige i början av augusti. För mer information kontakta: Vodafone Göran Mannerstråle, affärsområdeschef, Konsument Telefon: 0708-33 18 45, e-post: goran.mannerstrale@vodafone.se Elkjøp Per Øyvind Sørsveen, inköpsdirektör Telefon +47 930 401 03. e-post: per.oyvind.sorsveen@elkjop.no Europolitan Vodafone AB är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. I Sverige representeras Vodafone Group av Europolitan Vodafone AB och dess dotterbolag Vodafone Sverige AB och Vodafone Stores AB. Majoritetsägare är Vodafone Group Plc som äger 71 procent av aktierna och resterande 29 procent innehas av privata aktieägare, investmentbolag och pensionsfonder. Vodafone Group är världens största mobila nätverk och finns i 28 länder på fem kontinenter med över 229 miljoner mobilteleanvändare. Våra tjänster effektiviserar företagens verksamheter och gör det enklare och roligare för människor att kommunicera. www.vodafone.se och www.vodafone.com. ElGiganten AB ingår i Elkjøp-koncernen, som är Nordens största handelsföretag inom konsumentelektronik och elektriska hushållsapparater. Elkjøp omsatte NOK 7,65 Mdr under räkenskapsåret 2001/2002. Koncernen har etablerad detaljistverksamhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island och Ungern med huvudförankring kring stormarknadskonceptet. Alla de 150 butikerna inom koncernen får i huvudsak sina varuleveranser från en egen distributionsverksamhet med centrallager i Jönköping. Elkjøps-koncernen ägs av brittiska Dixons Group Plc, och sysselsätter omkring 3000 personer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/01/20020801BIT00040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/01/20020801BIT00040/wkr0002.pdf