Vodafone introducerar BlackBerry Connect i telefoner från Sony Ericsson och Nokia

Vodafone utökar nu portföljen mobiltelefoner som stödjer e-posttjänsten BlackBerry® utvecklad av Research In Motion (RIM). Från och med idag kan Vodafones företagskunder som använder Nokia 9500 Communicator, Nokia 9300 Smartphone eller Sony Ericsson P910i också läsa och skicka sina mejl var de än är med BlackBerry Connect™. Dessutom lanserar Vodafone en ny BlackBerry-lösning speciellt anpassad för småföretag med egen e-postserver.

Vodafone är den enda operatör i Sverige som erbjuder sina kunder den mobila e-postsuccén BlackBerry som har över tre miljoner användare världen över. BlackBerry Connect innebär att Vodafone kan erbjuda ännu fler godkända terminaler för BlackBerry som ger användarna push mail-funktion och möjlighet att titta på bifogade dokument var de än är. BlackBerry Connect fungerar både med serverlösningen BlackBerry Enterprise Server™ och Internetlösningen BlackBerry Webclient (även benämnd BlackBerry Internet Service™). Med BlackBerry Enterprise Server stöds också funktioner som synkronisering med jobbdatorns kalender och fjärrsökning i adresslistor. Dessutom är säkerhetslösningen baserad på protokollet Triple DES. Förutom de nya mobilerna från Nokia och Sony Ericsson erbjuder Vodafone sedan tidigare BlackBerry med terminalerna BlackBerry 7290™, BlackBerry 7100™ och BlackBerry 7730™ på den svenska marknaden. – Det är många Svenska företag som efterfrågat en BlackBerry e-postlösning tillsammans med telefoner från Nokia eller Sony Ericsson. Därför är det väldigt kul att kunna lansera denna nyhet, vilket innebär ännu fler svenskar kommer att upptäcka fördelarna med BlackBerry och hur e-posttjänsten underlättar och effektiviserar arbetslivet, säger Klas Wallström, chef Företagsmarknad på Vodafone Sverige. – Vi är glada att tillsammans med Vodafone lansera BlackBerry Connect i Sverige som innebär att användarna kan välja från ett ännu bredare utbud terminaler samtidigt som IT-avdelningar kan dra ännu mer nytta av sina investeringar i BlackBerry med bibehållen hög nivå av trådlös säkerhet, säger Mark Guibert, Vice President, Corporate Marketing at Research In Motion. BlackBerry från Vodafone har ett fast månadspris där användarna kan skicka och ta emot hur mycket mejl han eller hon vill med sin mobil. Ny serverlösning för småföretagare med egen e-postserver Vodafone erbjuder sedan tidigare BlackBerry Enterprise för större företag med egen e-postserver och en webblösning för företag utan egen e-postserver. Nu lanserar Vodafone också BlackBerry Enterprise Small/Medium Business Edition™ för företag med upp till 15 användare som använder Microsoft®Exchange. Därmed kan också mindre företag dra nytta av alla fördelar som BlackBerry Enterprise Server ger, som e-postfunktion och automatisk synkronisering med kalendern i jobbdatorn samt en säkerhetslösning baserad på protokollet Triple DES. För mer information kontakta: Vodafone Sverige: Klas Wallström, chef Företagsmarknad, Vodafone Sverige Telefon: 0709-61 47 33, e-post: klas.wallstrom@vodafone.se RIM: Hotwire PR for RIM +44 20 7608 2500