Vodafone sänker minutpriset med 10 öre

– Gäller för samtliga kunder med Vodafone Abonnemang och Kontantkort tack vare prisförsäkran Nu får samtliga kunder som har Vodafone Abonnemang och Vodafone Kontantkort lägre minutpris. Vodafone sänker minutpriset med 10 öre till 69 öre minuten till alla alltid. Till skillnad från konkurrenterna erbjuder Vodafone en prisförsäkran som innebär att det nya lägre minutpriset kommer alla till del automatiskt - befintliga kunder likväl som nytecknande kunder.

Vodafone Prisförsäkran infördes i september i år vilket innebär att framtida sänkningar av minutpriset inom Vodafone Abonnemang och Vodafone Kontantkort (lanserat 12 september) kommer samtliga kunder till del som har dessa abonnemang. I och med dagens sänkning av minutpriset, med 10 öre till 69 öre i minuten dygnet runt till alla nät, kan såväl nya som befintliga kunder ringa ännu billigare. Vodafones prisförsäkran ska ses mot bakgrunden att många svenskar är ovetande om de villkor de skrivit under i sina abonnemangsavtal. Enligt en SIFO-undersökning som Vodafone låtit göra tycker hela 78 procent av mobilanvändarna att det är viktigt eller mycket viktigt att mobiloperatörernas prissänkningar gäller alla kunder. 54 procent av mobilanvändarna tror också felaktigt att de får del av de ändringar i minutpris som deras operatör annonserar om automatiskt. Endast 15 procent agerar själv aktivt och ser till att byta avtalsform när ett mer förmånligt erbjudande dyker upp. – Under de senaste veckorna har flera av våra konkurrenter meddelat prisändringar i nya abonnemangsformer. Det innebär att deras kunder själva aktivt måste byta abonnemang för att få del av de nya priserna, och som SIFO-undersökningen visar är det väldigt få mobilanvändare som gör det. Vi sänker istället minutpriset i våra befintliga abonnemang på marknaden och tack vare prisförsäkran kommer sänkningen automatiskt våra kunder till del, vilket vi tycker är schysstare, säger Anders Jensen, marknadschef på Vodafone Sverige. – Vårt minutpris är inte det allra lägsta på marknaden men sett till vad våra kunder får är det oslagbart: de senaste mobilerna till subventionerade priser, svenskt minutspris i många länder utomlands, samma minutspris till alla operatörer dygnet runt, ringa för hela det fasta månadsbeloppet och en kundsupport som är öppen dygnet runt. Med prisförsäkran ovanpå detta är vi det attraktivaste alternativet för svenska mobilkunder, säger Anders Jensen. Fullständiga priser för Vodafone Abonnemang och Vodafone Kontantkort finns på www.vodafone.se Om undersökningen Undersökningen genomfördes av Sifo på uppdrag av Vodafone. 1000 personer telefonintervjuades under perioden 25-28 juli 2005. För mer information kontakta: Anders Jensen, Marknadschef, Vodafone Sverige Telefon: 0708-33 13 17, e-post anders.jensen@vodafone.com