Ytterligare ett globalt kompetenscenter till Vodafone Sverige

Vodafone Group har beslutat att placera ytterligare ett kompetenscenter i Karlskrona. Kompetenscentret som fått namnet Business on the Move ska utveckla morgondagens mobila företagstjänster. Det delas mellan Vodafone England och Vodafone Sverige. Kompetenscentret innebär att 8 nya tjänster läggs i Karlskrona.

För en månad sedan beslutade Vodafone Group Technology att lägga den globala tekniska utvecklingen av Det Trådlösa Kontoret i Karlskrona. Nu är det den globala marknadssidan av Vodafone som beslutat att lägga delar av kompetenscentret ”Business on the Move” i Karlskrona. Business on the Move ska utveckla företagstjänster som är planerade att finnas på den globala marknaden inom 18-36 månader. Den svenska delen av kompetenscentret kommer att arbeta med Det Trådlösa Kontoret samt globala telematiktjänster inom mätaravläsning och fordonstelematik. Områden där Vodafone Sverige är ledande i Europa. Huvuddelen av kompetenscentret kommer att ligga i London. Genom att ha kompetenscentret i två länder med två olika marknader utanför dörren får Vodafone in olika erfarenheter från marknader med olika telefonikulturer och affärsmiljöer. I Karlskrona har kompetenscentret en stor fördel genom nätverket TelecomCity som innebär att det finns en rad lokala aktörer med kunskap inom området. – I Karlskrona finns en gedigen telekomkompetens bland företagen inom TelecomCity. Vi hoppas därför också kunna anlita företag inom nätverket både som leverantörer och pilotkunder, säger Klas Wallström, ansvarig för företagssegmentet på Vodafone. Förutom Sverige har Vodafone Group majoritetsägda dotterbolag i 15 länder, med en sammanlagd kundbas på över 150 miljoner kunder. Utvecklingen av nya tjänster i Vodafones kompetenscenter görs för hela Vodafone-gruppen. – Med två kompetenscenter i Karlskrona får vi en mycket viktig strategisk betydelse i utvecklingen av morgondagens företagstjänster, säger Klas Wallström. Medarbetarna på Vodafones kompetenscenter Business on the Move kommer att vara anställda av Vodafone Group. Efter sommaren ska centret vara helt bemannat och i full drift.