Vodafone Bokslutskommuniké 2001/2002

Vodafone* rapporterar ett resultat före skatt om MSEK 1 887 för räkenskapsåret * Resultat efter skatt uppgick till MSEK 1 350 * 150 000 nya kunder i nettoökning * Nettoomsättningen uppgick till MSEK 5 854 * EBITDA** uppgick till MSEK 2 510 * Lansering av varumärket Vodafone * Genomsnittlig månadsintäkt per abonnent ökade med 4%*** Bokslutskommuniké 1 april 2001- 31 mars 2002 Kundtillväxt Vodafone ökade sin kundstock till 1 163 000 kunder per den 31 mars 2002 inklusive 322 000 telefonkortskunder. Under räkenskapsåret ökade kundstocken med 150 000 nya kunder (128 000), inklusive 65 000 abonnenter (62 000). Under det fjärde kvartalet ökade kundstocken med 54 000 (19 000) inklusive 26 000 abonnenter (10 000). I kundstocken ingår 62 000 kunder anslutna genom Service Providers, inklusive 39 000 abonnenter. Nettoomsättning Vodafones nettoomsättning ökade under räkenskapsåret med 10% till MSEK 5 854 jämfört med samma period föregående år (MSEK 5 313). Nettoomsättningen under det sista kvartalet uppgick till MSEK 1 445 (MSEK 1 342). Genomsnittlig månadsintäkt per abonnent och år exklusive Service Provider-kunder, som ingår i årets kundstock, ökade med 4%. Inklusive kontantkortskunder låg månadsintäkten kvar på samma nivå jämfört med föregående år. Den genomsnittliga månadsintäkten per abonnent och år, (exklusive telefonkortskunder), ökade med 2% till SEK 559 (SEK 550). Inklusive telefonkortskunder sjönk den genomsnittliga månadsintäkten per kund med 2% till SEK 437 (445). Andelen telefonkortskunder i kundstocken ökade under året till 28% (23%). Det lägre utnyttjandet hos dessa kunder jämfört med abonnemangskunder bidrog till minskningen av månadsintäkten. * Om inte annat anges syftar "Vodafone" på Europolitan Holdings AB med dotterbolag i Sverige ** Vinst före finansiella poster, skatt och avskrivning *** Exklusive Service Provider-kunder Genomsnittlig månadsintäkt per kund under det fjärde kvartalet, exklusive kontantkortskunder, uppgick till SEK 533 (SEK 545), en minskning med 2%. Minskningen beror delvis på att påskhelgen inföll under räkenskapsårets sista kvartal vilket resulterade i färre antal arbetsdagar. Därutöver inkluderade det gångna årets sista kvartal en större andel Service Providerkunder. Kostnader för sålda varor, rörelsens kostnader och resultat Rörelsens kostnader inklusive kostnader för sålda varor ökade med 13% till MSEK 4 051 (MSEK 3 592) under året. Under det sista kvartalet uppgick de till MSEK 1 023 (MSEK 943). Förändringarna berodde framförallt på: · Ökning av kostnader till följd av förändringen av varumärket och därmed relaterade marknadsföringskostnader · Ökade kostnader hänförda till utveckling av framtida produkter och tjänster Efter finansiella nettointäkter om MSEK 44 (MSEK 10), uppgick resultatet efter finansiella poster MSEK 1 887 (MSEK 1 757). Efter en skattekostnad på MSEK 540 (MSEK 498) och minoritetsandel om MSEK 3 (MSEK 1), uppgick resultat efter skatt till MSEK 1 350 (MSEK 1 260). Investeringar i anläggningstillgångar Investeringar i anläggningstillgångar under året uppgick till MSEK 1 471 (MSEK 983) och inkluderade investeringen i utbyggnaden av 3G-nätet, fortsatta investeringar i GSM/GPRS-nätet samt tjänsteutveckling. I investeringar i anläggningstillgångar enligt ovan ingår Vodafones andel av 3G-infrastruktursamarbetet i 3GIS AB under året vilken har beräknats enligt klyvningsmetoden motsvarande 1/3 av gjorda investeringar. Den 20 december 2001, invigde Vodafone sitt nät för 3G i Karlskrona och uppfyllde därmed PTS krav på allmänt tillgängligt 3G-nät från och med 1 januari 2002. Likviditet och finansiering EBITDA uppgick under året till MSEK 2 510 (MSEK 2 289), en ökning med 10%. Fritt kassaflöde (kassaflödet efter investeringar) minskade med 8% till MSEK 937 (1 019) i huvudsak på grund av ökade investeringar i anläggningstillgångar. Vodafone Sverige AB har lämnat ett kortfristigt lån till Vodafone Group Plc om MSEK 1 535 (MSEK 760) till en årlig ränta enligt LIBID (London Interbank Bid Rate). Samarbetsavtal med Vodafone Group Som tidigare meddelats har Vodafone ingått samarbetsavtal med sin huvudägare. Samarbetsavtalet ökar de gemensamma stordriftsfördelarna och konkurrensmöjligheterna inom en rad områden. Avtalet gäller samarbete inom tjänsteutveckling, teknikutveckling, inköp, varumärke och multinationella kundrelationer. Arbetet inom tjänsteutveckling rör gemensam utveckling av nya tjänster, till exempel mobila betalningstjänster och multimedietjänster. Genom att delta i en internationell grupp kan företaget erbjuda sina kunder avancerade tjänster som fungerar inom Vodafonegruppen och Vodafone erhåller därmed en väsentlig konkurrensfördel på den svenska marknaden. Utvecklingsverksamheten och profileringen av varumärket Vodafone finansieras genom en årlig avgift. Avgiften är satt på marknadsmässiga villkor och baseras på den relativa storleken av varje enskilt bolag inom Vodafone-gruppen som deltar i samarbetet. Den del av avtalet som avser varumärkesprofilering träder i kraft under april 2002 i samband med lanseringen av det nya varumärket. Vad avser de ovan beskrivna avtalen samt arvode för konsulttjänster har under det gångna året cirka SEK 30 miljoner betalats till företag inom Vodafone Group. Moderbolaget Moderbolaget Europolitan Holdings AB:s intäkter uppgick under året till MSEK 35 (MSEK 25) och resultatet efter finansiella poster var MSEK 14 (MSEK 187). Moderbolagets likvida medel var oförändrat (ökning med SEK 1 000). Nettofinansieringen minskade med MSEK 1 (MSEK 1). Den 31 mars 2002 förvärvade bolaget de resterande 49% i dotterbolaget LunarMobil Sverige AB. Marknadsöversikt Varumärke "How Are You"-kampanjen lanserades på TV på nyårsdagen 2002 för att öka varumärkeskännedomen för Vodafone. Ytterligare kampanjer för att slutföra övergången till Vodafone kommer att fortsätta under det första halvåret 2002/2003. Kampanjen består av stortavlor på ett flertal platser och dagstidningsannonser från och med den 1 april 2002. Varumärkeskännedomen, som mäts av oberoende företag, ökade väsentligt under det fjärde kvartalet som slutade den 31 mars 2002. Kunder Antalet kunder ökade starkt under kvartalet jämfört med både föregående kvartal och med samma kvartal föregående år. Den växande kännedomen om varumärket Vodafone, en god utveckling bland Service Providers under året samt en stark tillväxt av antalet företagskunder har bidragit till denna ökning. Kundnöjdhet I september 2001 vann Vodafones kundtjänst första pris i den årliga tävlingen "Grand Prix Customer Service Awards" i klassen telekomföretag. För tredje gången var Vodafone det ledande mobiltelekommunikationsföretaget vad beträffar kundnöjdhet både inom privatkunds- och affärskundsegmentet när Svenskt Kvalitetsindex i januari 2002 publicerade resultatet av en undersökning som mätte kundnöjdhet inom bland annat områdena fast och trådlös telefoni. Trafik Trafiken i Vodafones GSM-nät ökade väsentligt under året dock i något långsammare takt än föregående år, vilket är en naturlig följd av en högre penetrationsnivå i Sverige. Det totala antalet minuter i nätet ökade med 12% (23%). Genomsnittligt utnyttjade minuter per abonnent (exklusive telefonkortskunder) ökade med 4% (5%). Även tilläggstjänsterna fortsatte att växa starkt. Volymen på SMS meddelanden ökade med 73% (146%) under året och användandet av SMS per kund ökade med över 50% jämfört med föregående år. Tjänster Under det fjärde kvartalet meddelade Vodafone att dess kunder kommer att få tillgång till sina GPRS-tjänster i flera europeiska länder. Under kommande månader räknar företaget med att öppna roaming med ytterligare operatörer i sitt nätverk i Europa. För Vodafones kunder betyder de internationella GPRS-avtalen en väsentligt snabbare och enklare tillgång till mobila datatjänster även när de är på resande fot. Via sina mobiltelefoner, bärbara datorer eller handdatorer når företagets kunder e-post, intranät och andra personliga tjänster via GPRS-nätet med korta överföringstider och ständig uppkoppling mot nätet. Under november 2001 lanserade Vodafone InfoManager, en genomgripande förändring för företag som vill göra information tillgänglig för mobila kunder eller medarbetare. Det finns många situationer då mobiltelefonen på ett omedelbart sätt kan effektivisera ett företags affärer. Med Vodafones InfoManager kan en säljare med mobiltelefon kontrollera lagerstatus för sin produkt och omgående, i en förhandlingssituation med en affärspartner, lägga en order. Andra exempel kan vara ett företag som erbjuder sina kunder tjänster direkt via mobilen. Första kund hos Vodafone att använda den nya tjänsten är Bilia, Sveriges största återförsäljarkedja av Volvo och Renault. I oktober 2001 lanserade Vodafone nya priser och en e-postfunktion för GPRS-tjänsten vilket gör det möjligt för Vodafones kunder att få sin e- post automatiskt till GPRS-mobilen. Som ett exempel på mer avancerade SMS-tjänster kan nämnas att det under årets Vasalopp för första gången var möjligt att följa varje enskild skidåkares framfart i Vasaloppsspåret direkt i mobiltelefonen via SMS. Vodafone registrerade över 10 000 SMS-förfrågningar från människor som ville följa sina nära och kära i spåret. Service Provider- och Partneravtal I februari 2002 meddelade Glocalnet, en av Vodafones Service Providers, att man inlett ett samarbete med IKEA om att erbjuda mobila teletjänster till IKEAS 1,1 miljoner kunder i Sverige. I mars 2002 meddelade Vodafone att man kommer att erbjuda ett unikt koncept för mobiltelefoni under nästa år till ICAs kunder. Erbjudandet tas fram av Vodafone och riktas direkt mot ICAs 2,8 miljoner aktiva kundkortskunder. Konceptet har utformats främst med tanke på barnfamiljer. I början av april lanserade Universal Telecom mobila teletjänster genom samarbetet med Vodafone. Universal Telecom är en av Sveriges största teleoperatörer för fast telefoni. Väsentliga händelser under fjärde kvartalet * I januari meddelade Vodafone att Orange Sverige AB anslöt sig som tredje ägare till 3G Infrastructure Services AB, infrastrukturbolaget som ägs av Vodafone och Hi3G. (Pressmeddelande 2002- 01-15). * Vodafone reagerade mot felaktigheter i pressmeddelande från Post- och Telestyrelsen (PTS) rörande beslutet att ålägga Telia sänkta samtrafikavgifer. (Pressmeddelande 2002-01-30) * Vodafone meddelade att man kommer att överklaga PTS:s beslut att företaget har betydande inflytande på samtrafikmarknaden, s.k. SMP- status. (Pressmeddelande 2002-02-21). * Succé för Vodafones operatörs-oberoende Vasaloppstjänst. (Pressmeddelande 2002-02-27). * Vodafone överklagade PTS:s beslut om att klassa företaget som en mobiloperatör med "betydande inflytande", så kallad SMP-status. (Pressmeddelande 2002-03-13). * Vodafone öppnade sitt nät för GPRS-roaming med Storbritannien, Tyskland och Italien. (Pressmeddelande 2002-03-25). * Länsrätten meddelade att man hade inhiberat PTS:s beslut att ge Vodafone SMP-status. (Pressmeddelande 2002-03-25). * Ett familjeerbjudande kommer att lanseras under nästa år och riktas mot ICAs kunder. (Pressmeddelande 2002-03-26). Regulatoriska frågor Samtrafik Den 25 mars 2002 beslutade Länsrätten att inhibera beslut från PTS i vilket Vodafone ansågs ha SMP-status på både samtrafik- och mobilmarknaden. Personalandelsstiftelse Under föregående räkenskapsår 2000/2001, beslutade företaget att etablera en personalandelsstiftelse som har till uppgift att investera i företagets aktier. Styrelsen har tagit ett beslut om att avsätta en resultatrelaterad bonus till alla anställda som uppfyller vissa kriterier genom att avsätta 0,6% av bolagets resultat efter finansiella poster för räkenskapsåret 2001/2002 till stiftelsen som investerar i Europolitan Holdings aktier. Bolagstämma Bolagstämma kommer att hållas tisdagen den 25 juni 2002 klockan 14.00 på Quality Hotel Globe i Stockholm. Utdelning Styrelsen kommer att föreslå stämman att företaget inte betalar utdelning för räkenskapsåret som slutadeden 31 mars 2002 (0). Styrelsen grundar sitt beslut på de stora investeringar som krävs för utbyggnaden av 3G-nätet under kommande räkenskapsår. Årsredovisningen Den 11 juni 2002 kommer företagets årsredovisning för 2001/2002 att distribueras till aktieägarna samt finnas tillgänglig på företagets huvudkontor på Åsögatan 108 i Stockholm. Kvartalsrapport Den första kvartalsrapporten 2002/2003 kommer att publiceras den 8 augusti 2002. Stockholm den 30 april 2002 Styrelsen - Europolitan Holdings AB (publ) För ytterligare information, kontakta Jon Risfelt, VD och koncernchef, 0708-331001 Mark Carey, Ekonomi- och finansdirektör, 0708-331803 Monica Enderstein, Investor Relations, 0708-331802 Tel: 08-410 160 00 Denna rapport har ej granskats av revisorerna. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts i denna rapport som i den senaste årsredovisningen per den 31 mars 2001. I Sverige representeras Vodafone av Europolitan Holdings AB och dess dotterbolag Vodafone Sverige AB och Vodafone Stores AB. Europolitan Holdings AB är noterat på Stockholmsbörsens O-lista, Attract 40. Majoritetsägare är Vodafone Group Plc som äger 71 procent av aktierna och resterande 29 procent innehas av privata aktieägare, investmentbolag och pensionsfonder. Våra tjänster effektiviserar företagens verksamheter och gör det enklare och roligare för människor att kommunicera. Vodafonegruppen är världens största mobila nätverk och finns i 28 länder på fem kontinenter med över 200 miljoner mobilteleanvändare. www.vodafone.se och www.vodafone.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/30/20020429BIT01650/wkr0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/30/20020429BIT01650/wkr0002.pdf Hela Rapporten