2016 – det bästa året någonsin?

Report this content

2016 var ett fantastiskt år, om vi ser bortom rubrikerna. Aldrig förr har människor levt så långa, säkra och liv, i så god hälsa och med så god utbildning som 2016.

I sin nya bok Framsteg (mars 2017) visar författaren och idéhistorikern Johan Norberg oss en annan bild än den vi annars matas med dagligen – att allting är på väg åt skogen. Boken har redan getts ut på ett flertal marknader och utsågs av The Economist som en av årets bästa böcker.

– Nästan 100 miljoner människor lyftes ur extrem fattigdom 2016. Så när du räknar ned de tio sekunderna till tolvslaget på nyårsafton, kan du samtidigt tänka på fattigdomen minskar med mer än 3 personer för varje sekund du räknar ned, säger Johan Norberg.

Brexit, Trump, finansiella krascher, migrationskriser, arbetslöshet, hungersnöd, krig, miljökatastrofer. Känslan är – såklart – att världen håller på att kollapsa. Men trots allt:

• har mänskligheten gjort större framsteg under de senaste 100 åren än våra första 100 000 år
  • får 285 000 fler människor varje dag tillgång till rent vatten under de senaste 25 åren
  • har fattigdomen de senaste 50 åren minskat mer än den gjorde under de 500 åren före det

Oavsett vilken statistik du går till, är saker och ting bättre nu än någonsin för nästan alla på vår planet. I Framsteg visar Johan Norberg precis hur långt vi har kommit när det gäller att tackla våra största utmaningar. Och även om alla problem är långt ifrån lösta, så illustreras här vilka möjligheter som finns för en fortsatt positiv utveckling.

Framsteg är en överraskande och upplyftande berättelse om förnyat hopp, som går tvärtemot domedagsprofetiorna vi hör från politiker och mediehus. Kanske lever vi ändå i den bästa av världar?

Framsteg ges ut på Volante förlag den 15 mars.

För recensionsex eller intervjuförfrågningar, kontakta Simon Brouwers på Volante simon@volante.se Johan Norberg direkt på johan@johannorberg.net

Simon Brouwers
simon@volante.se

Volante förlag är ett oberoende allmänutgivande förlag med fokus på populärvetenskap. Vår vision är att göra världen lite klokare och roligare. Det försöker vi uppnå genom att sprida idéer och kunskap – i form av böcker, föredrag och konferenser. Man hjälper människor som försöker göra skillnad och bidra till en bättre framtid. Vi drivs av viljan att experimentera, utmana och förmedla oväntade perspektiv.

Snabbfakta

I sin nya bok Framsteg (mars 2017) visar författaren och idéhistorikern Johan Norberg oss en annan bild än den vi annars matas med dagligen.

Citat

Nästan 100 miljoner människor lyftes ur extrem fattigdom 2016. Så när du räknar ned de tio sekunderna till tolvslaget på nyårsafton, kan du samtidigt tänka på fattigdomen minskar med mer än 3 personer för varje sekund du räknar ned.
Johan Norberg