KLASSIKERN “RIV PYRAMIDERNA!” SLÄPPS SOM NYUTGÅVA

Report this content

Jan Carlzons bok Riv pyramiderna! har beskrivits som den bästa ledarskapsboken av en ledare.

Nu kommer den i nyutgåva med nytt förord av Jan Carlzon.

Riv pyramiderna! har hyllats av en amerikansk president – Bill Clinton – och finns fortfarande som kurslitteratur på Harvard Business School. Den är en verklig klassiker, utgiven i mer än 50 länder och som fortfarande säljer i tiotusentals ex runt om i världen.

20 juni släpps boken på nytt i Sverige, med nytt omslag och nytt förord där Carlzon reflekterar över bokens framgångar och effekter.

Han skrev boken sommaren 1985, i första hand med SAS-anställda i åtanke, utan en tanke på att boken skulle få en sådan genomslagskraft. Carlzon utgår från sitt förändringsarbete i SAS, men lyckas också förutspå och ta täten i en samhällsutveckling som fortfarande pågår.

När tidningen Chef rankade de största händelserna i svensk ledarskapshistoria kom Riv pyramiderna! etta. När omvärldsbevakningsföretaget Kairos Future frågade 1 700 svenska chefer vem eller vad som hade betytt mest för deras karriärutveckling svarade 48 procent Jan Carlzon. Ingen annan händelse eller person fick mer än någon procents svarsfrekvens.

Volante har tagit över rättigheterna från Natur & Kultur.

”Jag är stolt över att vi fått förtroendet från Jan Carlzon att ta över hans bok. Den är helt enkelt fantastisk och jag rankar den topp 3 bland alla ledarskapsböcker som jag läst. Jag är dessutom fascinerad över hur aktuell den fortfarande är”, säger Tobias Nielsén, förlagschef och vd på Volante.

Jan Carlzon är fortfarande ute och föreläser utifrån sin ledarskapsfilosofi, som han menar snarare är en livsfilosofi – om att se människan. Det kunder förknippar Jan Carlzon med är hans roll som företagsledare och en klok, duktig och karismatisk chef som uträttat väldigt mycket för många människor.

Jan Carlzon, född 1941, var vd och koncernchef för SAS 1981–1993. Han var dessförinnan vd för Vingresor 1974–1978 och för Linjeflyg 1978–1981. Han har senare investerat i och byggt upp ett flertal svenska företag.

MER INFORMATION

För bilder och fler frågor om boken, besök www.volante.se/bocker eller kontakta info@volante.se.

För intervjuer och kontakt med Jan Carlzon, kontakta Karoline Kjellstedt 08-545 688 66 eller karoline@speakersnet.se

UR FÖRORDET:

Så varför är Riv pyramiderna! fortfarande aktuell idag? Jag tror att det beror på att budskapet pekar på en allmän förändring i samhället och att denna inte avstannat. På SAS tog vi tidigt klivet från ett teknikfokuserat industriföretag till ett kunddrivet serviceföretag. Den resan har många andra företag fått att göra därefter – frivilligt eller under galgen. Idag är den absoluta majoriteten av alla företag tjänste- och serviceföretag.

Hela min filosofi bygger dessutom på något som är avgörande för den typen av företag, nämligen människan och mötet. Att mötet – det som uppstår i precis det ögonblick en representant för företaget möter en kund – avgör företagets framgång. Det kräver en typ av ledarskap som inte heller blivit mindre relevant, snarare tvärtom.

Omslagsillustrationen på nyutgåvan visar hur en pyramid slås sönder. Men det är inte toppen som försvinner, utan i stället mellanlagret. Toppen, det vill säga ledningen, blir snarare ännu viktigare. Detsamma gäller den breda basen. Det är där mötena sker.

Någon frågade mig om inte mötet är oviktigt i dagens digitala värld. Inget kunde vara mera fel. De som verkligen har lyckats i den digitala världen har förmågan att se sin verksamhet ur kundens perspektiv.

Volante
info@volante.se