Delårsrapport januari–juni 2019

Kvartalet april–juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 24 procent till 1 776 Mkr (1 428)
  • Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) ökade till 229 Mkr (114)
  • Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar av förvärvade övervärden (EBITA) ökade till 129 Mkr (86)
  • Organisk EBITA-tillväxt uppgick till 3 procent
  • Resultat efter skatt uppgick till 60 Mkr (61)
  • Resultat per stamaktie efter avdrag för utdelning på preferensaktier uppgick till 0,52 kr (0,54)

Perioden januari–juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 19 procent till 3 321 Mkr (2 783)
  • Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar (EBITDA) ökade till 365 Mkr (191)
  • Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar av förvärvade övervärden (EBITA) ökade till 166 Mkr (137)
  • Organisk EBITA-tillväxt uppgick till 5 procent
  • Resultat efter skatt uppgick till 59 Mkr (78)
  • Resultat per stamaktie efter avdrag för utdelning på preferensaktier uppgick till 0,31 kr (0,56)

Händelser efter rapportperioden

• Efter rapportperiodens utgång har samtliga teckningsoptioner från tidigare anställd återköpts
  • Volati har kallat till en extra bolagsstämma den 30 september för att besluta om godkännande av några av dotterbolagens vd:ars förvärv av aktier i bolagen där de är verksamma

VD HAR ORDET

Stark resultatutveckling under kvartalet

Volati levererade ett bra resultat under det andra kvartalet. Nettoomsättningen ökade med 24 procent till 1 776 Mkr och EBITA-resultatet ökade med 50 procent till 129 Mkr. Samtliga affärsområden rapporterade ett förbättrat EBITA-resultat jämfört med samma period förra året.

Utvecklingen under kvartalet har drivits av såväl bidrag från förvärvade verksamheter som en god utveckling i våra befintliga verksamheter.

Vi har haft fortsatt fokus på förvärv under kvartalet och vi genomförde två tilläggsförvärv i affärsområde Industri – Stenentreprenader och Mundus Maskin. Vi utvärderar löpande ett stort antal potentiella förvärvskandidater, framförallt med inriktning på värdeskapande tilläggsförvärv till våra befintliga affärsenheter. Vi kan dock konstatera att prisförväntningarna vid försäljning är höga för närvarande. Det har gjort att vi avstått från att gå vidare i ett antal förvärvsprocesser.

Bra utveckling för Handel

Affärsområde Handel gjorde ett bra kvartal och ökade EBITA-resultatet med 10 procent. Vi har lyckats stärka verksamheten i de bolag som arbetar med egna varumärken, vilket påverkat marginalerna positivt. Vi har också framgångsrikt arbetat med kostnadseffektiviseringar och prishöjningar för att möta den svaga utvecklingen för den svenska kronan. Den något minskade omsättningen under kvartalet är en följd av den pågående konsolideringen i järn- och byggvaruhandeln. Vår bedömning är att marknadsklimatet är bra och att våra marknadsandelar ökar.

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Akademibokhandeln utvecklades positivt under kvartalet och EBITA förbättrades med 8 Mkr jämfört med föregående år. Vi får fortfarande god effekt av arbetet med inköp och kostnadseffektivisering som genomfördes under 2018, vilket förbättrat resultatet. Affärsområdet har dessutom ökat försäljningen på en stabil marknad genom att bredda produkterbjudandet samt genom etableringen i nya distributionskanaler med ljudbokstjänsten Bokus Play.
E-handelskanalen Bokus har ökat försäljningsvolymen samtidigt som marginalerna förbättrats – en utveckling som är glädjande och långsiktigt viktig för branschen.

Industri ökar omsättning och resultat

Industri ökade omsättningen och EBITA-resultatet växte med 59 procent. Siffrorna påverkades av förvärvet av S:t Eriks som konsoliderades från 1 september 2018. Vi hade dessutom en stabilt god utveckling för majoriteten av de befintliga verksamheterna. Arbetet med att integrera och förstärka verksamheten i S:t Eriks har varit framgångsrikt. Vid förvärvstillfället hade bolaget en fallande lönsamhetstrend som vändes redan under första kvartalet 2019. Bolaget har under andra kvartalet fortsatt att leverera i enlighet med vår investeringshypotes. Den del av verksamheten i affärsområdet som hyr ut produkter för vattenskadehantering till följd av översvämningar är, som vi tidigare nämnt, starkt påverkad av väder och vind. Till följd av den varma och torra sommaren i stora delar av Europa har efterfrågan varit låg, vilket påverkat såväl omsättning som resultat negativt.

Förbättrat resultat för Konsument

Konsument gör ett bra kvartal med en EBITA-tillväxt om 11 procent. De förändrade besiktningsintervallerna har, som vi berättat om i tidigare kvartalsrapporter, påverkat marknads­förutsättningarna i fordonsbesiktningsbranschen. Vi har hanterat utmaningarna som följt av detta på ett bra sätt och lönsamheten i verksamheten har utvecklats positivt under kvartalet. Utöver att arbeta med kostnadsbesparingar och prishöjningar har vi också etablerat flertalet nya besiktningsstationer under kvartalet. Vi har fortfarande utmaningar i två av verksamheterna inom affärsområdet. Vi arbetar med verksamheterna för att vidta relevanta åtgärder och fortsätter att följa verksamheterna nära.

Skapa långsiktig värdetillväxt

Volati är starka anhängare av pilotskolan. Vi vill att de nyckelpersoner som leder affärsenheterna ska investera egna pengar i verksamheten. Det skapar ett gemensamt fokus på långsiktigt värdeskapande. Efter rapportperioden har styrelsen därför kallat till en extra bolagsstämma i Volati för att besluta om att några av affärsenheternas nyckelpersoner, för marknadsvärden, förvärvar ägarandelar i sina respektive affärsenheter.

Resultatet efter skatt och resultat per aktie är påverkat av införandet av IFRS 16 samt omvärdering av skattemässiga poster från tidigare perioder samtidigt som motsvarande kvartal 2018 innehöll positiva omvärderingar av skatteskulder till följd av ändrad inkomstbeskattning. Rensat för skattemässiga omvärderingar samt IFRS 16 hade resultat per aktie för kvartalet ökat med 124 procent till 0,67 (0,30).

Sammanfattningsvis är jag nöjd med hur verksamheten har utvecklats under det andra kvartalet. Volati är i mycket gott skick och vi ser fram emot att fortsätta arbetet med att skapa långsiktig värdetillväxt – både genom att genomföra förvärv och utveckla våra befintliga verksamheter.

Mårten Andersson, vd och koncernchef

Telefonkonferens

Vd Mårten Andersson och CFO Mattias Björk presenterar delårsrapporten vid en telefonkonferens den 16 augusti klockan 9.00. Presentationen hålls på svenska.

Telefonnummer att ringa för att delta i telefonkonferensen: 08-505 583 58. För webbsändning av telefonkonferensen – gå in på www.volati.se.

Denna informationen är sådan information som Volati AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 augusti 2019 klockan 07.45 CEST.

För mer information, kontakta:

Mårten Andersson, vd, 072-735 42 84, marten.andersson@volati.se
Mattias Björk, CFO, 070-610 80 89, mattias.bjork@volati.se

Organisationsnummer 556555-4317
www.volati.se

Volati är en svensk industrigrupp grundad 2003 som består av de fyra affärsområdena Handel, Konsument, Akademibokhandeln och Industri. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 16 länder, över 2 000 anställda och en årlig omsättning om cirka 7 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se.