Delårsrapport januari–september 2018

Kvartalet juli–september 2018

• Nettoomsättningen ökade med 20 procent till 1 470 Mkr (1 224)
  • Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar av förvärvade övervärden (EBITA) ökade med 29 procent till 123 Mkr (96)
  • Organiska EBITA-tillväxten uppgick till 0 procent
  • Resultat efter skatt ökade med 41 procent till 74 Mkr (53)
  • Resultat per stamaktie efter avdrag för utdelning på preferensaktier ökade med 60 procent till 0,72 kr (0,45)

Perioden januari–september 2018

• Nettoomsättningen ökade med 50 procent till 4 252 Mkr (2 839)
  • Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar av förvärvade övervärden (EBITA) ökade med 10 procent till 259 Mkr (235)
  • Organiska EBITA-tillväxten uppgick till -1 procent
  • Resultat efter skatt ökade med 3 procent till 153 Mkr (149)
  • Resultat per stamaktie efter avdrag för utdelning på preferensaktier ökade med 4 procent till 1,28 kr (1,24)

Händelser efter rapportperioden

Valberedning inför årsstämman 2019 har utsetts under oktober månad där de tre största aktieägarna är representerade. Valberedningen består av Carin Wahlén som ordförande representerande Patrik Wahlén, Karl Perlhagen representerande sig själv samt Jannis Kitsakis representerade Fjärde AP-fonden.

VD HAR ORDET

Tillväxt i omsättning och resultat

Samtliga nyckeltal utvecklades i rätt riktning och vi hade stark tillväxt i såväl omsättning som EBITA-resultat.

Under tredje kvartalet ökade nettoomsättningen med 20 procent till 1 470 Mkr jämfört med samma kvartal förra året. EBITA-resultatet ökade med 29 procent i kvartalet och uppgick till över 400 Mkr på rullande tolvmånadersbasis. Det är också tillfredsställande att konstatera att lönsamhet per stamaktie växer med 60 procent då vi nu börjar få utväxling på vår starka balansräkning som möjliggör tillväxt genom förvärv.

God utveckling i samtliga affärsområden

Bakom de starka siffrorna finns en positiv utveckling för samtliga affärsområden. Affärsområde Handel hade tillväxt i såväl omsättning som resultat under tredje kvartalet. Verksamheterna inom affärsområdet vänder sig i stor utsträckning till järn-, byggvaru- och trädgårdshandeln. Det är marknadssegment som haft väderrelaterade utmaningar under året på grund av den kalla inledningen och den efterföljande rekordvarma sommaren. Jag ser det som ett styrkebesked att vi trots detta visar goda resultat under kvartalet.

Affärsområde Konsument utvecklades i linje med våra förväntningar och redovisade resultattillväxt under tredje kvartalet. Inom affärsområde Industri har samtliga underliggande verksamheter utvecklats väl både sett till försäljning och resultat. Fortsatt hög effektivitet och starka marknadspositioner i verksamheten är de främsta skälen till detta. Jag vill också passa på att välkomna S:t Eriks in i Volatifamiljen. Bolaget konsolideras från och med september i affärsområde Industri och vi ser fram emot att fortsätta utveckla S:t Eriks tillsammans med ledningen.

Inom affärsområde Akademibokhandeln pågår ett spännande affärsutvecklingsarbete med fokus på effektivitet och lönsamhet. Branschstatistik från Svenska Bokhandlare-föreningen visar att försäljningen av berättelser (både fysiska och digitala) ökade med drygt sex procent på den svenska marknaden under första halvåret 2018. Jag är mycket nöjd med de framsteg Akademibokhandeln gör i att ta till vara möjligheterna på den växande marknaden genom att vara aktiva i alla kanaler och alla format.

Väl positionerade för fortsatt värdeskapande

Vi har en stark balansräkning och genererar goda kassaflöden vilket gör att vi kan agera när rätt förvärvsmöjlighet dyker upp. Vi kan dock konstatera att prisförväntningarna på marknaden är högt uppskruvade för närvarande, inte minst för lite större förvärvsobjekt.

Med affärsområdesorganisationen på plats är vi väl positionerade i det fortsatta arbetet med att skapa långsiktigt värde i våra befintliga verksamheter. Detta sker både genom att fortsätta att utveckla verksamheterna samt kompletterande tilläggsförvärv.

Mårten Andersson, vd

Vd Mårten Andersson och CFO Mattias Björk presenterar delårsrapporten vid en telefonkonferens den 6 november kl 9.00. Presentationen hålls på svenska.

Telefonnummer att ringa för att delta i telefonkonferensen: 08-566 426 65. För webbsändning av telefonkonferensen – gå in på www.volati.se.

Denna informationen är sådan information som Volati AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom nedanstående personers försorg, för offentliggörande den 6 november 2018 klockan 07.45 CEST.

För mer information, kontakta:

Mårten Andersson, vd, 072-735 42 84, marten.andersson@volati.se
Mattias Björk, CFO, 070-610 80 89, mattias.bjork@volati.se

Organisationsnummer 556555-4317
www.volati.se

Volati är en svensk industrigrupp grundad 2003 som består av de fyra affärsområdena Handel, Konsument, Akademibokhandeln och Industri. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 16 länder, över 2 000 anställda och efter förvärvet av S:t Eriks en årlig omsättning om cirka 6,7 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se.