Utnyttjande av övertilldelningsoption i Volati

Utnyttjande av övertilldelningsoption i Volati

Carnegie och Nordea (tillsammans ”Joint Global Coordinators”), har idag meddelat Volati AB (publ) (”Volati” eller ”Bolaget”) att övertilldelningsoptionen avseende 1 896 551 nya stamaktier i Volati har utnyttjats till fullo.

I samband med börsnoteringen av Volati (”Börsnoteringen”) lämnade Bolaget en övertilldelnings­option till Nordea, som stabiliseringsagent för Joint Global Coordinators, att teckna ytterligare högst 1 896 551 nya stamaktier i Bolaget, motsvarande upp till 10 procent av det totala antalet stamaktier som omfattades av erbjudandet, för att täcka övertilldelning av stamaktier. Joint Global Coordinators har idag påkallat övertilldelningsoptionen till fullo och Volati har erhållit en nyemissionslikvid om sammanlagt 1 210 miljoner kronor före emissionskostnader. Ingen stabilisering har skett sedan Börsnoteringen och med hänsyn till kursutvecklingen avseende Volatis stamaktie har Joint Global Coordinators valt att avsluta stabiliseringsperioden.

Efter utnyttjande av övertilldelningsoptionen uppgår det totala antalet stamaktier i Volati till 80 406 571 aktier. Erbjudandet i samband med Börsnoteringen inklusive övertilldelningsoptionen har därmed omfattat 20 862 069 stamaktier, vilket motsvarar en utspädning om 25,4 procent av ursprungligt antal stamaktier och 25,9 procent av ursprungligt antal röster i Volati.

Volatis största stamaktieägare består efter utnyttjande av övertilldelningsoptionen av Karl Perlhagen (42,8 procent av det totala antalet stamaktier i Volati), Patrik Wahlén (23,7 procent), Didner & Gerge Fonder (5,4 procent), Fjärde AP-fonden (4,3 procent) och Handelsbanken Fonder (3,2 procent).

Mårten Andersson, VD Volati AB, 072-735 42 84, marten.andersson@volati.se

Mattias Björk, CFO Volati AB, 070-610 80 89, mattias.bjork@volati.se

Tel: 08-21 68 40, e-post: info@volati.se, Org nr 556555-4317

Denna information är sådan information som Volati AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning MAR. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 december 2016 kl. 17.45 CET.

Engelbrektsplan, 114 34 Stockholm, Tel: 08-21 68 40

Volati är en svensk industrigrupp, grundad 2003, bestående av ett 40-tal rörelsedrivande bolag fördelat på 13 affärsenheter organiserade i de tre affärsområdena Handel, Konsument och Industri. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 15 länder med totalt cirka 1 300 anställda och en årlig omsättning om cirka 3 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se