Valberedning inför Volati AB:s årsstämma 2019

Volati AB:s valberedning inför årsstämman 2019 har utsetts. Valberedningens ledamöter utgörs av:

- Carin Wahlén (valberedningens ordförande) som representerar styrelseordförande Patrik Wahlén

- Karl Perlhagen som representerar sig själv

- Jannis Kitsakis som representerar Fjärde AP-fonden

Valberedningen inför årsstämman 2019 är således densamma som inför årsstämman 2018 med den justeringen att Fjärde AP-fonden nu är tredje största aktieägare och därför är representerade i valberedningen. Valberedningens uppgifter inför årsstämman 2019 är att lämna förslag på stämmoordförande, styrelseordförande och övriga ledamöter i styrelsen samt arvode för uppdragen. Valberedningen ska också lämna förslag till arvodering och, i förekommande fall, val av revisor samt lämna förslag till principer för valberedningens sammansättning inför årsstämman 2020. Sammantaget representerar valberedningen cirka 73 procent av rösterna i Volati AB (baserat på ägarförteckningen från Euroclear Sweden AB per den sista handelsdagen i september 2018).

Årsstämma i Volati AB kommer att hållas den 25 april 2019. Aktieägare i Volati AB är välkomna att inkomma med förslag till valberedningen under e-postadressen bolagsstamma@volati.se eller via bolagets postadress nedan, senast den 22 februari 2019.

Informationen lämnades för offentliggörande kl. 07:45 den 26 oktober 2018.

Patrik Wahlén, styrelseordförande i Volati AB, 070-699 96 76, patrik.wahlen@volati.se

Tel: 08-21 68 40, e-post: info@volati.se, org. nr.: 556555-4317

Volati är en svensk industrigrupp grundad 2003 som består av de fyra affärsområdena Handel, Konsument, Akademibokhandeln och Industri. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 16 länder, över 2 000 anställda och efter förvärvet av S:t Eriks en årlig omsättning om cirka 6,7 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se.