Volati avser lösa in utestående obligationer i förtid i samband med Lex Asea-utdelning av Bokusgruppen

Villkorat av att den föreslagna sakutdelningen av Bokusgruppen AB (”Bokusgruppen”) genomförs så har Volati AB:s (publ) (”Volati” eller ”bolaget”) styrelse för avsikt att påkalla inlösen i förtid av bolagets utestående obligationer 2017/2022 med ISIN SE0010547042. Förutsatt att Volatis årsstämma den 28 april 2021 beslutar om utdelning av Volatis aktier i Bokusgruppen (den så kallade Lex Asea-utdelningen), så väntas aktierna i Bokusgruppen delas ut och noteras på Nasdaq First North Premier Growth Market i början av juni 2021.

Volatis förberedelser för Lex Asea-utdelning

Volati avser att i samband med den föreslagna Lex Asea-utdelningen av Volatis aktier i Bokusgruppen påkalla full förtida inlösen av Volatis utestående obligationslån 2017/2022 med ISIN SE0010547042 (”Obligationerna”). Denna avsikt förutsätter att årsstämman i Volati som hålls den 28 april 2021 godkänner den föreslagna Lex Asea-utdelningen av Volatis aktier i Bokusgruppen. Den förtida inlösen av Obligationerna kommer i så fall att genomföras i samband med att utdelningen genomförs, och den tidigaste inlösendagen kommer att vara den 7 juni 2021. I syfte att bibehålla flexibilitet och kunna genomföra Lex Asea-utdelningen och noteringen på Nasdaq First North Premier Growth Market i början av juni 2021 före den tidigaste inlösendagen har Volati överenskommit med Nordic Trustee & Agency AB (publ), i egenskap av agent under Obligationerna, om att för det fall det blir aktuellt ställa säkerhet över ett bankkonto dit medel motsvarande totalt belopp för inlösen ska sättas in före utdelningen verkställs. Utdelning av aktier i Bokusgruppen kommer endast marginellt påverka Volatis skuldsättningsgrad.

Volati har även ingått en överenskommelse om förlängning av befintliga kreditfaciliteter samt erhållit medgivande som möjliggör den föreslagna Lex Asea-utdelningen inom ramen för befintliga kreditfaciliteter.

Bokusgruppens förberedelser för Lex Asea-utdelning

Även Bokusgruppens förberedelser för en särnotering på Nasdaq First North Premier Growth Market fortskrider. Parallellt med Volatis överenskommelse med kreditgivaren avser Bokusgruppen ingå en checkräkningskredit hos Nordea på 200 Mkr. Checkräkningskrediten förutsätter att Lex Asea-utdelningen och noteringen på Nasdaq First North Premier Growth Market genomförs, varvid checkräkningskrediten kommer att kunna utnyttjas för löpande företags- och rörelsekapitaländamål samt för återbetalning av internlån från Volati. Bokusgruppen har historiskt finansierat sin verksamhet genom internlån från Volati samt via en cash pool hos Volati. I samband med Lex-Asea utdelningen avser Volati reglera internlån om cirka 165 Mkr genom kvittning mot nya aktier i Bokusgruppen och återstående internlån från Volati om cirka 150 Mkr kommer Bokusgruppen att reglera genom utnyttjande av egen kassa och checkräkningskrediten. Med den nya skuldsättningsnivån och checkräkningskrediten bedöms Bokusgruppen ha viktiga förutsättningar för att generera ett framtida finansiellt överskott. Bokusgruppens nettoskuld/EBITDA (R12M) per den 31 december 2020 uppgick till 1,5x.

Bokusgruppen har följande finansiella mål och utdelningspolicy som kommer gälla förutsatt att Lex Asea-utdelningen verkställs och noteringen på Nasdaq First North Premier Growth Market genomförs:

• Nettoomsättningstillväxt i digitala kanaler: På medellång till lång sikt (3-5 år) öka nettoomsättningen med i genomsnitt 10 procent per år under perioden.
  • Nettoomsättningstillväxt i fysiska butiker: Omsättningstillväxten i det fysiska butiksnätverket ska följa ekonomins tillväxttakt i allmänhet.
  • EBITA: På medellång till lång sikt (3-5 år) visa en EBITA-marginal om cirka 6 procent.
  • Utdelningspolicy: Bokusgruppen eftersträvar att lämna en långsiktigt stabil och successivt stigande aktieutdelning och samtidigt att ha en långsiktigt effektiv kapitalstruktur. När rörelsens kassaflöde långsiktigt överstiger behovet av investeringar i lönsam expansion och stipulerade mål för Bokusgruppens kapitalstruktur är uppfyllda kan överskottet distribueras till aktieägarna.

Bokusgruppens utdelning till Volati för räkenskapsåret 2020 som genomfördes i mars 2021 uppgick till 12 Mkr vilket skulle motsvara cirka 0,75 kronor per aktie.

Volati kommer omkring den 14 april 2021 att publicera en informationsbroschyr på sin webbplats med ytterligare information om utdelningen och om Bokusgruppens verksamhet.

Denna information är sådan information som Volati AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 april 2021 kl. 14:00 CET.

Andreas Stenbäck, CFO Volati AB, 070-889 09 60, andreas.stenback@volati.se

Volati är en svensk industrigrupp grundad 2003 som består av affärsområdena Salix Group, Bokusgruppen (fd Akademibokhandeln) och Industri. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 16 länder, cirka 2 000 anställda och en årlig omsättning om cirka 6,5 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se