Volati Bokslutskommuniké januari–december 2016

Kvartalet oktober–december 2016.

• Nettoomsättningen uppgick till 779,5 Mkr (731,4)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 90,2 Mkr (94,7)
  • Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar av förvärvade övervärden (EBITA) uppgick till 72,8 Mkr (75,4)
  • EBITA exkl. jämförelsestörande poster2) uppgick till 83,4 Mkr (75,6)
  • Organisk EBITA-tillväxt uppgick till 12,4 procent
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 45,5 Mkr (44,8)
  • Periodens resultat hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till 44,7 Mkr (38,5)
  • Resultatet per stamaktie efter avdrag för utdelning på preferensaktier uppgick till 0,43 kr (0,56)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 135,6 Mkr (134,3)
  • Den 30 november 2016 genomfördes en nyemission av stamaktier samt en notering av stam- och preferensaktien på Nasdaq Stockholm. Nyemissionslikviden uppgick till 1 210 Mkr före emissionskostnader

Helår 2016.

• Nettoomsättningen uppgick till 3 206,5 Mkr (2 187,6)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 385,4 Mkr (274,5)
  • Rörelseresultat före nedskrivningar och avskrivningar av förvärvade övervärden (EBITA) uppgick till 318,4 Mkr (227,3)
  • EBITA exkl. jämförelsestörande poster2) uppgick till 352,2 Mkr (218,9)
  • Organisk EBITA-tillväxte uppgick till 28,1 procent
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 200,5 Mkr (125,9)
  • Periodens resultat hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till 196,2 Mkr (92,7)
  • Resultatet per stamaktie efter avdrag för utdelning på    preferensaktier uppgick till 2,07 kr (1,37)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 285,2 Mkr (247,0)

Händelser efter rapportperioden.

• Styrelsen föreslår en utdelning till stamaktieägarna om 40,2 Mkr motsvarande 0,50 kronor per stamaktie och en utdelning till preferensaktieägarna om 64,2 Mkr motsvarande 40,00 kronor per preferensaktie. Preferensaktieutdelningen sker med 10,00 kronor per aktie och kvartal fram till årsstämman 2018

VD HAR ORDET

Ett nytt kliv framåt.

Vi kan summera året 2016 som mycket aktivt och framgångsrikt för Volati. Framför allt präglades året av fortsatt tillväxt. Vi genomförde fem förvärv, några mindre och några större, av bra verksamheter till rimliga värderingar. Samtidigt utvecklades våra befintliga affärsenheter starkt med en organisk resultattillväxt om 28 procent. Med en lyckad nyemission i slutet av året och införandet av en ny affärsorganisation har vi förutsättningarna på plats för att fortsätta utveckla och skapa tillväxt i Volati.

En stark utveckling

Volati fortsatte att utvecklas starkt under 2016 och våra tolv affärsenheter presterade väl. Sammantaget ökade vi netto­omsättningen med närmare 47 procent till drygt 3,2 mil­jar­der kronor och EBITA-resultatet steg med 40 procent till 318 Mkr. Även under det fjärde kvartalet såg vi en positiv resultatutveckling med en organisk EBITA-tillväxt om 12 procent1. Det är glädjande att notera att den organiska tillväxten har kunnat ske utan större investeringar i verksamheterna vilket inneburit en fortsatt god kassaflödes­generering.

Ett långsiktigt bygge

En viktig del i vår affärsmodell är att kontinuerligt arbeta med att förädla verksamheterna på ett klokt och effektivt sätt – att varje dag bli lite bättre. Den starka organiska tillväxten under året visar att vi tillsammans i koncernen har lyckats väl med detta. Vi hade draghjälp av stor efterfrågan på Corroventas avfuktningsutrustning och en positiv utveckling inom Besikta där integrationen av de förvärvade ClearCar-stationerna fungerat väl.

Vi skapar de bästa förutsättningarna för våra affärsenheter att fortsätta att växa genom decentraliserat ledarskap, tydlig styrning och uppföljning kombinerat med stöd i viktiga funktioner. Våra affärsenheter ska uppleva att de får bästa tänkbara support från Volati inom de områden respektive affärsenheter fokuserar på. Det kan vara investeringar för expansion, rekrytering, kompetensförstärkning och kompletterande förvärv.

Under året fortsatte vi framgångsrikt vårt långsiktiga arbete med att säkerställa rätt ledarskap i våra affärsenheter genom Volati Management Program för framtida ledare och Volati Academy för våra mest seniora ledare.

Framgångsrik nyemission och börsnotering

En milstolpe för Volati var den framgångsrika nyemission av stamaktier och efterföljande börsnotering på Nasdaq Stockholm som genomfördes i november 2016. Därmed tillfördes Volati 1 210 Mkr och fick drygt 6 000 nya stam­aktieägare. Volati har nu en nettokassa på 264 Mkr och out­nyttjade krediter på 750 Mkr som ger oss kapacitet för fortsatta förvärv. På tretton år har Volati utvecklats till en industrigrupp med tolv affärsenheter och verksamhet i 16 länder. Det känns fantastiskt att vi nu har kunnat ta Volati till börsen och säkerställa att vi har möjlighet att fortsätta med vår förvärvsstrategi, att köpa bra bolag till rimliga värderingar. Det är mycket motiverande att få fortsätta resan tillsammans med så många nya aktie­ägare.

Vi fortsätter vårt arbete med att utvärdera potentiella förvärv – totalt tittar vi på ett drygt hundratal bolag årligen för att hitta de förvärvsmöjligheter vi bedömer motsvarar våra krav när det gäller såväl värdering som stabilitet och utvecklingspotential. I den marknad vi befinner oss idag upplever vi att förvärvsmultiplarna överlag har drivits upp till historiskt höga nivåer, i synnerhet för något större bolag. Vi kan dock se tillbaka på 2016 och notera att vi trots detta kunnat genomföra fem tilläggsförvärv till attraktiva värderingar.

I samband med börsnoteringen fastställdes nya finansiella mål för Volati som bland annat innebär att det underliggande EBITA-resultatet ska öka till 700 Mkr före utgången av 2019, dels genom en årlig organisk tillväxt om 5 procent och dels genom förvärv. Avkastningen på justerat eget kapital ska enligt de finansiella målen överstiga 20 procent per år. Under 2016 uppgick den till 25 procent. Till följd av nyemissionen som skedde vid börsnoteringen kommer avkastningen initialt att falla men i takt med att vi genomför förvärv kommer vi att uppnå långsiktigt värdeskapande. Med notering och nyemission bakom oss ser vi fram emot att under 2017 fullt ut fokusera på just detta. Ärmarna är uppkavlade!

Mårten Andersson, VD

Engelbrektsplan, 114 34 Stockholm, Tel: 08-21 68 40

Volati är en svensk industrigrupp, grundad 2003, bestående av ett 40-tal rörelsedrivande bolag fördelat på tolv affärsenheter organiserade i de tre affärsområdena Handel, Konsument och Industri. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 16 länder med totalt cirka 1 200 anställda och en årlig omsättning om cirka 3,2 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se