Volati fortsätter växa genom förvärvet av Gunnar Eiklid AS

Volati har förvärvat samtliga aktier i lås- och beslagsbolaget Gunnar Eiklid AS. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till affärsområde Salix Group. Gunnar Eiklid AS omsatte cirka 36 mNOK under 2021.

– Tilläggsförvärv till befintliga affärsenheter är en viktig del i Volatis och Salix Groups strategi för att skapa långsiktig värdetillväxt. De förstärker affärsenheternas marknadspositioner och adderar ytterligare värde genom synergier. I Gunnar Eiklid förvärvar vi ett fint och välskött bolag med en stark position inom lås och beslag, säger Martin Hansson, vd för Salix Group.

Gunnar Eiklid är en av Norges största grossister och leverantör av lås och beslag till industrin med över 50 års erfarenhet från branschen. Företagets kunder består bland annat av trävaruindustrin, låssmeder, mekanisk industri och fasadproducenter. Förvärvet är Volatis andra tilläggsförvärv under 2022 och Salix Groups första.

– Förvärvet av Gunnar Eiklid är ytterligare ett steg mot att befästa vår närvaro i Norge. Bolaget verkar i en bransch där vi har lång erfarenhet och vi tror att vi kan addera ett ännu större värde tillsammans. Med Gunnar Eiklid i vårt affärsområde ser vi en stor potential att utveckla produktsegmentet framåt, säger Martin Hansson.

Finansieringen sker genom Volatis befintliga kreditfaciliteter och förvärvet har genomförts med omedelbart tillträde till aktierna.

Andreas Stenbäck, vd Volati AB, 070-889 09 60, andreas.stenback@volati.se
Martin Hansson, vd Salix Group, 073-345 12 25, martin.hansson@salixgroup.se

Volati är en svensk industrigrupp grundad 2003 som består av affärsområdena Salix Group och Industri. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 18 länder, cirka 1 800 anställda och en årlig omsättning om drygt 6 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se.