Volati fortsätter växa genom förvärvet av Norholding Invest AS

Volati har förvärvat samtliga aktier i köks- och inredningsbeslagsföretaget Norholding Invest AS. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till affärsområde Salix Group. Norholding Invest med tillhörande dotterbolag Nibu AS och Skandinavisk Beslagskompani AB (SkanCo) omsatte cirka 140 mNOK under 2021. Förvärvet stärker Salix Groups marknadsposition i Norge där Nibu tillsammans med Sørbø Industribeslag AS och Gunnar Eiklid AS blir en av landets ledande aktörer inom beslagssegmentet.

– Tilläggsförvärv till befintliga affärsenheter är en viktig del i Volatis och Salix Groups strategi för att skapa långsiktig värdetillväxt. De förstärker affärsenheternas marknadspositioner och adderar ytterligare värde genom synergier. I Norholding Invest förvärvar vi ett välskött bolag med en marknadsledande position inom köks- och inredningsbeslag som kompletterar vårt befintliga sortiment väl, säger Martin Hansson, vd för Salix Group.

Nibu är en av Norges ledande specialgrossister inom köks- och inredningsbeslag och grundades 1972. Företaget levererar sina produkter till köksbutiker, VVS-leverantörer och järn- och byggfackhandeln. Norholding Invest har också en växande närvaro i Sverige genom SkanCo. Förvärvet är Volatis femte förvärv under 2022 och Salix Groups andra.

– Med Nibu och SkanCo stärker vi vår position i Norge och Sverige samtidigt som vi, tillsammans med Sørbø Industribeslag och Gunnar Eiklid, skapar en plattform för vidare tillväxt i Norge. Förvärvet passar väl in i vår strategiska satsning i Norden och kommer bidra till ett ännu starkare erbjudande ut mot kund, säger Martin Hansson.

Finansieringen sker genom Volatis befintliga kreditfaciliteter och förvärvet sker med omedelbart tillträde till aktierna.

Andreas Stenbäck, vd Volati AB, 070-889 09 60, andreas.stenback@volati.se
Martin Hansson, vd Salix Group, 073-345 12 25, martin.hansson@salixgroup.se

Volati är en svensk industrigrupp grundad 2003 som består av affärsområdena Salix Group och Industri. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 18 länder, cirka 1 900 anställda och en årlig omsättning om cirka 7 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se.