Volati slutför förvärvet av Akademibokhandeln och Bokus

Volati AB (publ) (”Volati”) har idag slutfört det förvärv av Akademibokhandeln Holding AB (publ) (”Akademibokhandeln”) som offentliggjordes den 17 maj 2017.

”Vi är glada över att Akademibokhandeln och Bokus nu blir en del av Volatikoncernen som därmed når en årlig nettoomsättning om cirka 5 miljarder kronor, baserat på 2016 års siffror. Akademibokhandeln är en välskött och lönsam koncern med starka kassaflöden som med sin närvaro i alla kanaler erbjuder böcker oavsett hur vi vill köpa och ta del av dem. Vi ser nu fram emot att tillsammans med ledningen fortsätta utveckla Akademibokhandeln.”, säger Mårten Andersson, Volatis VD.

Volatis ägarandel efter tillträdet uppgår till motsvarande 95,04 procent av aktierna i Akademibokhandeln och ledningen i bolaget kommer att ligga kvar med ett ägande om motsvarande 4,96 procent av aktierna i Akademibokhandeln. Förvärvet har skett till ett bedömt rörelsevärde (enterprise value, ”EV”) om cirka 760 Mkr vid tillträdet och har finansierats genom att utnyttja Volatis tillgängliga kassa och befintliga kreditfaciliteter. Köpeskillingen för 100 procent av aktierna uppgick till 263 Mkr, och hela köpeskillingen har erlagts idag. Förvärvet sker till en EV/EBITDA-multipel om 6,1 gå baserat på 2016 års siffror.

Volatis skuldsättning i form av nettoskuld i relation till EBITDA, kommer efter genomfört förvärv av Akademibokhandeln att uppgå till cirka 1,0 ggr, vilket med marginal är inom ramen för bolagets mål om maximalt 3,0 ggr. Förvärvet väntas ha en positiv effekt på Volatis resultat för 2017 och kommer att bidra till en ökning av avkastningen på eget kapital. Akademibokhandeln har betydande säsongsvariationer med stark intjäning under årets fjärde kvartal och svagare resultat under årets tre första kvartal. 2016 uppgick bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten till 94 Mkr. Akademibokhandeln kommer att utgöra ett fjärde affärsområde inom Volati vid sidan av Handel, Konsument och Industri. Ägarbytet innebär inga förändringar för de cirka 500 anställda eller de franchisetagare som driver 28 av butikerna.

För ytterligare information om förvärvet hänvisas till tidigare pressmeddelande daterat den 17 maj 2017.

Om Akademibokhandeln

Akademibokhandeln är den ledande bokhandelsaktören i Sverige med en marknadsandel om cirka 35 procent av konsumentbokhandeln och med starka erbjudanden i alla produkt- och leveransformer. Med 108 butiker, varav 80 egenägda och 28 drivna av franchisetagare, över hela landet och e-handel både under varumärket Akademibokhandeln och Bokus driver bolaget moderna och lönsamma försäljningskanaler för privatpersoner, företag och offentlig verksamhet. Akademibokhandeln vill med sin vision om läsglädje till alla, varje dag, också vara ett nav i kulturlivet och en mötesplats för litteratur. För 2016 uppgick Akademihandelskoncernens nettoomsättning till 1,8 miljarder kronor och rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 125 Mkr.

Akademibokhandeln Holding AB har emitterat ett säkerställt obligationslån om 500 Mkr som i maj 2017 noterades på Nasdaq Stockholm. Obligationslånet löper på 4 år till en ränta om 3 mån STIBOR + 6,0 procent och lånet kan lösas av bolaget för 103 procent av utestående lånebelopp från och med mars 2019. Så länge obligationslånet är utestående föreligger restriktioner för hur Volati kan ta del av kassaflödet från verksamheten i Akademibokhandeln.

Mattias Björk, CFO Volati AB, 070-610 80 89, mattias.bjork@volati.se

Tel: 08-21 68 40, e-post: info@volati.se, Org nr 556555-4317

Volati är en svensk industrigrupp, grundad 2003, bestående av ett 40-tal rörelsedrivande bolag fördelat på tretton affärsenheter organiserade i de fyra affärsområdena Handel, Konsument, Industri och Akademibokhandeln. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 16 länder med totalt cirka 1 700 anställda och en årlig omsättning om cirka 5 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se