Volatis affärsenhet Tornum förvärvar Silokonsult Göran Persson AB

Volatis affärsenhet Tornum AB har idag förvärvat samtliga aktier i Silokonsult Göran Persson AB – en svensk leverantörer av maskinutrustning och projektering inom spannmåls- och kvarnindustrin.

Förvärvet av Silokonsult Göran Persson AB stärker Tornums position som leverantör av spannmålshanteringsutrustning till industriella kunder i Sverige. Silokonsult Göran Persson AB omsatte under det senaste räkenskapsåret som avslutades i april 2017 cirka 60 Mkr. Senaste årets omsättning och resultat var positivt påverkat av ett större projekt. Lönsamheten i bolaget varierar eftersom det är projektberoende verksamhet men bolaget bedöms de senaste åren ha haft ett underliggande rörelseresultat på i genomsnitt cirka 4 Mkr per år. Aktierna i Silokonsult Göran Persson AB förvärvas för en köpeskilling om 31,5 Mkr vilket inkluderar en bedömd nettokassa om cirka 18 Mkr. Tillträde av aktierna har skett idag.

Silokonsult Göran Persson AB projekterar och levererar maskinutrustning till spannmåls- och kvarnindustrin i Sverige. Bolaget har sitt kontor i Skara, men genomför projekt i hela Sverige, och har ett starkt varumärke i branschen. Bolagets grundare, och tidigare ägare, Göran Persson kommer att vara fortsatt aktiv i bolaget för att säkerställa en lyckosam integration av bolaget och dess anställda i Tornum-koncernen.

”Vi utvärderar kontinuerligt tillsammans med våra affärsenheter förvärvsmöjligheter som kan stärka deras konkurrenskraft och skapa värde. Tornum har, sedan det förvärvades av Volati 2003, genomfört tre tilläggsförvärv och jag är väldigt glad att Tornum fortsätter att utveckla sin verksamhet genom förvärvet av Silokonsult”, säger Mårten Andersson Volatis VD.

Per Larsson, VD Tornum AB, 070-389 91 19, per.larsson@tornum.se

Volati är en svensk industrigrupp, grundad 2003, bestående av ett 40-tal rörelsedrivande bolag fördelat på tretton affärsenheter organiserade i de fyra affärsområdena Handel, Konsument, Industri och Akademibokhandeln. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 16 länder med totalt cirka 1 700 anställda och en årlig omsättning om cirka 5 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se