Volatis styrelse föreslår att ingen utdelning lämnas till preferens- och stamaktieägarna

Volatis styrelse föreslår i samband med kallelse till årsstämma den 25 juni 2020 att stämman inte beslutar om utdelning till preferensaktierna eller stamaktierna.

Justeringen av preferensaktieutdelning jämfört med bolagets bokslutskommuniké för 2019 har sin bakgrund i osäkerhet kring tolkningen av reglerna för statligt stöd för korttidsarbete. Styrelsen anser därför inte att det är lämpligt att i detta skede besluta om och verkställa aktieutdelningar.

Volati rapporterade ett kraftigt förbättrat resultat för första kvartalet 2020. Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 62 Mkr, en ökning med 65 procent jämfört med samma kvartal förra året. Effekterna av Covid-19-pandemin har fram till den 22 maj endast haft en begränsad påverkan på koncernen som helhet. Dock har Akademibokhandeln påverkats så negativt att de sökt och beviljats stöd från Tillväxtverket för korttidsarbete.

”Principen att bolag som uppbär stöd för korttidsarbete ska vara återhållsamma med utdelningar är rimlig. Vi valde redan den 24 mars att dra tillbaka stamaktieutdelningen för att säkerställa att vi kunde agera från en så stark position som möjligt. Vi har försökt att förstå hur Tillväxtverket ser på preferensaktieutdelningar som regleras av bolagsordningen. Tyvärr har vi inte kunnat få någon klarhet i frågan, varför styrelsen i enlighet med försiktighetsprincipen inte ser någon annan möjlighet än att föreslå för stämman att avstå från utdelning till preferensaktierna”, säger Patrik Wahlén, styrelseordförande i Volati.

Förutsatt att bolagsstämman – i enlighet med styrelsens förslag – inte beslutar om någon preferensaktieutdelning, så kommer preferensaktieägarnas företrädesrätt till utdelning att öka i enlighet med vad som föreskrivs i bolagets bolagsordning. Detta innebär att preferensutdelning som ej lämnas på angiven avstämningsdag räknas upp med en faktor motsvarande en årlig räntesats om 10,5 procent från den tidpunkt då utbetalning borde skett enligt bolagsordningen. Preferensutdelningen uppgår till cirka 16 Mkr per kvartal. Avstämningsdagar för vinstutdelning är den 5 februari, den 5 maj, den 5 augusti och den 5 november. För det fall sådan dag inte är bankdag skall avstämningsdagen vara närmast föregående bankdag. Utbetalning av vinstutdelning på preferensaktier skall ske tredje bankdagen efter avstämningsdagen.

Det är styrelsens ambition att kalla till extra bolagsstämma för att besluta om preferensaktieutdelning (beaktat uppräknat belopp), så snart det är möjligt med hänsyn till reglerna för stöd för korttidsarbete.

Som tidigare meddelats föreslår Volatis styrelse inte heller att årsstämman ska besluta om någon stamaktieutdelning.

Denna information är sådan information som Volati AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 maj 2020 kl. 12:45 CET.

Andreas Stenbäck, CFO Volati AB, 070-889 09 60, andreas.stenback@volati.se

Org. nr.: 556555-4317

Volati är en svensk industrigrupp grundad 2003 som består av de fyra affärsområdena Handel, Konsument, Akademibokhandeln och Industri. Volati förvärvar främst bolag med beprövade affärsmodeller, ledande marknadspositioner och starka kassaflöden till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande. Strategin är att bygga vidare på företagens identitet och entreprenörsanda och därtill addera ledarskap, kunskap, processer och finansiella resurser. Volati har verksamhet i 16 länder, över 2 000 anställda och en årlig omsättning om cirka 7 miljarder kronor. Volatis stamaktier och preferensaktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.volati.se.