Globalt leveransrekord för Volkswagen-koncernen under 2012 – och förstärkt marknadsledarskap i Sverige

Volkswagen-koncernen satte nytt leveransrekord för 2012 med 9,07 miljoner levererade bilar. Detta är en ökning med 11,2 procent jämfört med 2011 då man levererade 8,16 miljoner bilar. Och i Sverige förstärkte Volkswagen-gruppen sitt totala marknadsledarskap.

– Volkswagen-koncernen har utvecklats väl med tanke på de rådande omständigheterna. 2012 var vårt bästa försäljningsår någonsin. Vi har stora utmaningar framför oss, men koncernen står väl rustad för en ledande roll på världsmarknaden, säger koncernchefen Martin Winterkorn.

– Samtliga märken i koncernen har bidragit till de fina leveranssiffrorna. Vi håller även fortsättningsvis ett vakande öga på det oroliga marknadsläget, framförallt i Västeuropa, tillägger Christian Klingler, som är ansvarig för marknad och försäljning inom koncernen.

I Sverige registrerades 74 378 personbilar från Volkswagen-koncernen, vilket är en minskning med 6,45 procent jämfört med helåret 2011. Samtidigt minskade det totala antalet registreringar i Sverige med 8,22 procent. Volkswagen Transportbilars registreringssiffra minskade med 13,6 procent till 12 126 bilar. Men även här var minskningen mindre än den totala registreringssiffran som sjönk med 15,2 procent. Trots minskade registreringssiffror ökade Volkswagen-koncernen sina marknadsandelar för både personbilar och lätta transportbilar till 26,6 procent respektive 30,9 procent.

Volkswagen-koncernen är överlägset störst i Sverige om man slår ihop antalet nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar under 3,5 ton. 2012 registrerades totalt 86 686 (2011: 93 736) personbilar och lätta lastbilar från koncernens märken, vilket ger en marknadsandel på 27,2 procent (2011: 26,7 procent).

– Volkswagen-gruppen står för en stor bredd och kan leverera bilar i allt från det minsta segmentet med Volkswagen up! och dess systerbilar upp till Crafter i den tyngsta klassen. När vi tittar på hela bilden kan vi konstatera att vi ytterligare förstärkt den ledande position som vår organisation haft på den svenska bilmarknaden. Vi gläds åt att vi kontinuerligt tillsammans med vår starka återförsäljarorganisation de senaste tio åren har ökat vår andel av marknaden från 17,9 till 27,2 procent, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

På den totala Europamarknaden var leveransläget stabilt trots det besvärliga läget på marknaderna i Sydeuropa. 3,67 miljoner bilar levererades, vilket är en minskning med 0,3 procent jämfört med föregående år. I Västeuropa (exklusive Tyskland) sjönk leveranssiffran med 6,5 procent till 1,9 miljoner bilar. På den tyska hemmamarknaden levererade koncernen 1,2 miljoner bilar, vilket är en ökning med 1,9 procent. I Central- och Östeuropa var leveranssiffran 644 300 – en ökning med 17,6 procent. 317 700 av dessa levererades till regionens största marknad Ryssland, vilket motsvarar en ökning med nästan 39 procent.

Nordamerika steg leveranssiffrorna med 26,2 procent till 841 500 bilar. 596 100 av dessa levererades till USA, vilket är en ökning med drygt 34 procent.

Leveranssiffrorna steg även i Sydamerika där drygt 1 miljon (+8,2%) bilar levererades. 780 200 av dessa hittade nya ägare i Brasilien – en ökning med 10,7 procent.

I Asien och Stillahavsregionen steg leveranssiffrorna med 23,3 procent till 3,2 miljoner bilar. 2,8 miljoner av dessa hittade nya hem i Kina, vilket är en ökning med 24,5 procent. I Indien var ökningen 2,1 procent till 114 100 bilar.

Globala leveranser per märke

Volkswagen personbilar levererade 5,74 (+12,7%) miljoner bilar till kunder världen över. Märket utvecklades väl i Central - och Östeuropa med 267 100 (+22,4%) bilar. I Nordamerika levererade man 623 300 (+25,5%) bilar och i Asien och Stillahavsregionen var siffran 2,37 (+23,2%) miljoner bilar.

Audis globala leveranssiffror ökade med 11,7 procent till 1,46 miljoner bilar under 2012. Det gick extra bra i Nordamerika, där 168 800 (+18,5%) bilar fick nya ägare. I Asien och Stillahavsregionen var leveranssiffran 478 900, viket är en ökning med drygt 28 procent.

Porsche, som införlivades i koncernen i augusti förra året, levererade totalt 59 500 bilar mellan augusti och december. Märket är extra populärt i Asien och Stillahavsregionen, där man levererade 17 800 bilar. Även i Nordamerika är suget efter Porsches produkter stort; 17 400 bilar levererades dit under perioden.

Skoda levererade 939 200 (+6,8%) bilar globalt under förra året. Märket utvecklades väl i Central- och Östeuropa, med en leveransökning på 12,7 procent, vilket motsvarar 231 600 bilar. Även i Asien och Stillahavsregionen gick det bra – 276 800 levererade bilar, vilket är en ökning med drygt 8 procent.

På grund av det besvärliga marknadsläget i Västeuropa sjönk SEATs globala leveranssiffror med 8,3 procent under förra året, vilket betyder 350 000 levererade bilar. Däremot ökade leveranssiffrorna i Tyskland med 22,5 procent till 63 700 bilar. I Storbritannien var ökningen 8,2 procent (39 000 bilar) och i Mexiko var ökningen 16,5 procent, vilket motsvarar 21 100 bilar.

Volkswagen transportbilar ökade globalt med drygt 4 procent till 550 400 levererade bilar. Leveranssiffrorna för den totala Europamarknaden låg på en fortsatt hög nivå, trots det besvärliga marknadsläget; 236 000 bilar levererades, vilket är en minskning med 0,1 procent. I Asien och Stillahavsområdet växte dock märket rejält; leveranserna ökade med 61,9 procent till 19 000 bilar.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2012 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 74 400 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,6 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 12 100 lätta transportbilar vilket är 30,9 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2012.

- Vi gläds åt att vi kontinuerligt tillsammans med vår starka återförsäljarorganisation de senaste tio åren har ökat vår andel av marknaden från 17,9 till 27,2 procent.
Claes Jerveland, VD Volkswagen Group Sverige.