Hans Dieter Pötsch blir ny ordförande för Volkswagen AG

Presidiet och valberedningen för styrelsen inom Volkswagen AG har föreslagit att Hans Dieter Pötsch tar en plats i koncernens styrelse. ”Vi är säkra på att Pötsch är rätt kandidat för ordförandeposten. Han karaktäriseras av strategiskt och visionärt tänkande, omfattande kunskap om bilbranschen och stor expertis inom finansmarknaderna, säger Berthold Huber, som är vice ordförande i styrelsen.

Det var efter en begäran från aktieägarna som styrelsen i Porsche Automobil Holding SE nu kommer att föreslå att Hans Dieter Pötsch väljs in i styrelsen för Volkswagen AG vid en extra bolagsstämma i november. Så snart detta förslag har antagits av Volkswagen AG:s styrelse kommer styrelsen att ta beslut om datum för extrastämman och därmed avslutar Pötsch sin roll inom koncernledningen för att väljas in i styrelsen.

Den exekutiva kommittén och valberedningen har idag också föreslagit att Dr. Louise Kiesling ska väljas in i styrelsen i samband med det extra styrelsemötet.
– Dr. Kiesling har fullt stöd från den exekutiva kommittén, säger Berthold Huber.

Dr. Kiesling är för närvarande styrelseledamot som resultat av ett domstolsutslag. Ett formellt val måste därför genomföras på styrelsemötet.

Exekutiva kommittén tackar samtidigt Julia Kuhn-Piëch för hennes bidrag till styrelsearbetet.
– Vi kommer att, i gruppens intresse, fortsätta att dra nytta av hennes värdefulla expertkunskaper, säger Martin Winterkorn, koncernchef Volkswagen AG.

Styrelsen avser att ta ett snabbt beslut om efterträdare till Hans Dieter Pötsch.
– Den exekutiva kommittén kommer att påbörja rekryteringen av en efterträdare omedelbart. Det är viktigt att vi har en process där hela styrelsen är involverad. När vi tar beslut om en efterträdare kommer vi att arbeta ytterst målmedvetet, särskilt med tanke på att Pötsch kommer att fortsätta med sina nuvarande arbetsuppgifter till november. Styrelsen kommer att säkerställa en kontinuerlig process vad gäller koncernledningen och en bra överlämning till efterträdaren, säger Berthold Huber.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.