Ny hållbarhetsrapport från Volkswagen-koncernen

• Winterkorn: "Hållbarhet är drivkraften för vår verksamhet"
  • Koncernen erbjuder nu 57 modeller med högst 95 gram CO2/km i utsläpp
  • Styrelsemedlemmar kommenterar strategiska frågor

Volkswagen AG har nu publicerat sin nya hållbarhetsrapport. För första gången innehåller rapporten inlägg från styrelsemedlemmar med fokus på ekonomiskt, miljömässigt och socialt ansvarstagande samt artiklar om aktuella frågor.

Förra året fastställde koncernen 16 prioriterade områden för att göra ytterligare framsteg på vägen mot att bli världens mest hållbara fordonskoncern.
– Som en av världens största industriföretag bär vi ett särskilt ansvar. Och vi vill använda vår styrka till förmån för människor, miljö och samhälle. För oss är hållbarhet inte bara något som är "bra att ha", utan hållbarhet är en verklig och mätbar drivkraft för vår verksamhet, menar Martin Winterkorn, koncernchef Volkswagen AG.

De viktigaste frågorna i koncernen vad gäller arbetet för hållbar utveckling sträcker sig från kundnöjdhet till leverantörsrelationer, från hälsa till jämställdhet, från intelligent mobilitet och uppkoppling till fler miljöanpassade och elektrifierade fordon.

Winterkorn:
– Den värld vi lever och arbetar i håller på att förändras mer dramatiskt och snabbare än någonsin tidigare. Som företag måste vi ta våra kunder, partners och anställda med oss ​​på vägen till framtidens mobilitet. Orientering, säkerhet och förtroende – dessa värden är och förblir grunden för tekniska framsteg.

Bernd Osterloh, fackordförande inom Volkswagen AG, tillägger:
– Fattigdom måste bekämpas, natur skyddas och kultur vårdas – företag får inte kringgå detta sociala ansvar.

Höjdpunkterna i rapporten är koncernens 57 modellversioner som klarar utsläppsgränsen på högst 95 g CO2/km, och en miljöpåverkan i produktionen som de senaste fyra åren har minskat med 19,3 procent.

Volkswagen-koncernen stöder 200 sociala projekt runt om i världen. Exempelvis i Pune, Indien, har en ny anläggning och 69 underleverantörer skapat 13 500 nya jobb.

Rapporten finns tillgänglig på

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.

Martin Winterkorn, koncernchef Volkswagen AG.