Stark augusti för Volkswagen-gruppen i Sverige

Volkswagen-gruppen går starkt på den svenska marknaden. I augusti kom mer än var fjärde inregistrerade bil från något av gruppens märken som är Volkswagen, Audi, Skoda och Seat. På den svenska marknaden ingår dessutom Porsche. Även för Volkswagen Transportbilar blev augusti en stor framgång.

Augusti blev en mycket lyckad månad för Volkswagen Group Sverige, som är generalagent för Volkswagen-koncernens märken samt Porsche på den svenska marknaden. Med totalt 4 179 inregistrerade bilar och en marknadsandel på 26,9 procent stod gruppen för mer än var fjärde inregistrerade bil under den aktuella månaden. Ackumulerat, januari-augusti 2009, blev siffran 27 467 personbilar och en marknadsandel på 20,66 procent. Av Volkswagen Group Sveriges märken gick Audi starkast i augusti, med 1 236 sålda bilar och en marknadsandel på 7,94 procent (jan-aug 2009: 7 762 bilar respektive 5,84 procents marknadsandel). Det gör Audi till Sveriges tredje största bilmärke i augusti. För Volkswagen Personbilar – som redan är etablerat som näst största märke i Sverige – blev augustisiffran 2 217 bilar respektive 14,26 procents marknadandel (jan-aug 2009: 14 154 bilar och 10,65 procents andel). Skoda noterade 541 bilar och tog 3,49 procent av marknaden (jan-aug 2009: 4 183 bilar och 3,41 procents andel) medan SEAT registrerade in 163 bilar och fick en marknadsandel på 1,06 procent (jan-aug 2009: 1 160 bilar och 0,87 procents andel). Under augusti registrerades det också in 22 bilar av märket Porsche (jan-aug 2009: 201 bilar). För framförallt två av gruppens märken – Volkswagen och Audi – är stora framgångar på företagsmarknaden en av förklaringarna till ökningen. Volkswagen är klar tvåa på den marknaden, medan Audi är trea. Dessutom har Volkswagen Group Sveriges märken en allt större andel miljöbilar på programmet. För närvarande erbjuder man 22 modeller som är miljöklassade – fördelat på 13 dieselbilar under 120 gram koldioxid, sex E85-versioner samt tre gasbilar. Till Volkswagen Group Sverige hör också varumärket Volkswagen Transportbilar. Även för denna verksamhet blev augusti en lyckad månad. På marknaden för transportbilar upp till 3,5 ton stod Volkswagen för 635 bilar. Det innebar en marknadsandel på 32,1 procent. Under januari-augusti 2009 har man registrerat in 4 650 bilar vilket är en ackumulerad andel på 27,3 procent av marknaden. – Vi kan konstatera att vi i Sverige följer en trend som gäller för Volkswagen-koncernen globalt. På vikande bilmarknader går koncernen i flera fall mot strömmen. En förklaring till det är vårt starka och kompletta modellprogram där vi idag täcker in de flesta segment från småbilar till transportbilar, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige AB. Ett flertal nyintroduktioner är genomförda eller kommer att genomföras av Volkswagen Group Sveriges märken inom kort. Ett exempel är nya Volkswagen Polo som fått mycket bra kritik i de inledande presstesterna. Det gäller även för den lilla SUV:en Skoda Yeti och fyrdörrarscoupén Audi A5 Sportback. SEAT Exeo ST blir SEAT:s bidrag i den viktiga kombiklassen. Dessutom lanseras inom kort Porsches fyrdörrarsmodell Panamera samt den gasdrivna transportbilen Caddy Maxi EcoFuel.