Uppåt för Volkswagen-koncernen 2008

Volkswagen-koncernen har presenterat sitt resultat för 2008. Det visar på en ökning av omsättningen med 4,5 procent till 113,8 miljarder euro samt av resultatet med tre procent till 6,3 miljarder euro.

- Vi uppnådde våra målsättningar och överträffade rekordresultatet från 2007 trots ett tuffare läge, sade Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG.

- Det innevarande året ser ut att bli svårt för hela bilindustrin. Vårt mål är att prestera bättre än genomsnittet. Här drar vi nytta av styrkan i vår koncern bestående av flera märken. Med våra attraktiva modeller som Polo, Golf, Audi A4, Seat Ibiza och Skoda Yeti är vi väl rustade för att gå stärkta ur krisen, sade Martin Winterkorn och tillade att koncernen dessutom har ett brett utbud av miljöanpassade produkter. Hela 105 modeller ligger under 140 gram CO2/km och 24 modeller klarar 120-gramsgränsen.

- Volkswagen har rätt bilar i rätt tid, konstaterade Martin Winterkorn.

Här är Volkswagens resultat för 2008 i en sammanfattning:

- Volkswagen-koncernen klarar sina mål trots vikande marknader.
- Scania är konsoliderat som koncernens nionde märke
- Rörelseresultatet på 6,3 miljarder euro överstiger 2007 års rekordresultat på 6,2 miljarder euro.
- Styrelsen föreslår en utdelning på 1,93 euro per aktie
- Leveranserna ökade med 1,1 procent och koncernen vann marknadsandelar i flera länder
- Skuldsättningsgraden ökade från 22 till 22,3 procent. Inom Automotive Division ökade skuldsättningsgraden från 32,3 till 32,6 procent.
- Automotive Division rapporterar ett positivt kassaflöde, justerat efter förvärvet av Scania