Volkswagen får klartecken från tyska transportstyrelsen att påbörja åtgärderna för modeller med 1,2-liters EA189 TDI-motor

Den tyska transportstyrelsen (KBA) har godkänt de tekniska lösningarna för bilar med 1,2-liters EA189 TDI-motor. Godkännandet gäller totalt 460 000 bilar av de påverkade modellerna inom Volkswagen-koncernens varumärken. I Sverige berörs cirka 160 bilar av de två modellerna Volkswagen Polo och SEAT Ibiza.

Mjukvaruuppdateringen kan därmed börja genomföras på bilar med den minsta cylindervolymen av de berörda EA189 motortyperna. Ägarna till dessa modeller kommer successivt att informeras och kan sedan boka en tid med sin auktoriserade verkstad för uppdateringen. Den tekniska lösningen är således nu tillgängliga för berörda modeller med 2,0-liters TDI samt 1,2-liters TDI.

När åtgärden är genomförd uppfyller bilen de lagstadgade kraven. KBA har också bekräftat, utan några förbehåll, att de tekniska lösningarna för de aktuella modellerna inte orsakar någon förändring i bränsleförbrukning, prestanda eller ljudnivå. KBA har sedan tidigare även bekräftat detta för alla bilar som hittills godkänts i åtgärdsprogrammet.

Volkswagen fortsätter att prioritera genomförandet av de tekniska lösningarna och kommer att åtgärda alla fordon som berörts av kväveoxidfrågan. Detta sker i nära samråd med berörda myndigheter. Åtgärden kommer inte att kosta kunden någonting. Som en del av processen erbjuds vid behov en lånebil under tiden för genomförandet.

De berörda bilarna är tekniskt säkra och fullt körbara. Alla berörda bilar är lika säkra som tidigare och kan fortsättas att användas som vanligt. De tekniska lösningarna genomförs nu över hela Europa och följer ett schema och en handlingsplan som överenskommits med KBA.

www.vwdieselinfo.se finns all information om dieselfrågan samlad.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2015 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 93 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 12 600 lätta transportbilar vilket är 28 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,9 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2015.