Volkswagen-koncernen fortsätter sin långsiktiga tillväxtstrategi

Volkswagen-koncernen kommer att investera cirka 25,8 miljarder euro under de kommande tre åren. Till största delen handlar det om investeringar i ytor, fabriker och utrustning. Detta har fastlagts i den investeringsplan för åren 2010-2012 som beslutats om i Volkswagen AG:s styrelse.

– Bilindustrin står inför stora ekonomiska och tekniska utmaningar. Volkswagen-koncernen driver energiskt på sin långsiktiga tillväxtstrategi genom att investera i miljöanpassade bilmodeller, innovativ teknik och nya fabriker. Vi fortsätter med fokuserade investeringar för vår framtid, säger Martin Winterkorn, koncernchef för Volkswagen AG. – De här investeringarna utgör basen för att säkerställa arbetstillfällen och den framtida utvecklingen av våra produktionsanläggningar världen över. Vår enda möjlighet att kunna erbjuda morgondagens bästa produkter är att investera redan idag. Och det är det som ledningen och arbetstagarna inom Volkswagen-koncernen är fokuserade på, understryker Bernd Osterloh, ordförande i Volkswagen-koncernens arbetstagarråd. Med 13,3 miljarder euro avsätter koncernen majoriteten av investeringarna i ytor, fabriker och utrustning kopplat till bildivisionen för att modernisera och utöka sitt produktprogram. Tyngdpunkten ligger på nya bilar, nya versioner och varianter av befintliga modeller i nästan alla storleksklasser, baserade på koncernens flermärkesstrategi där modultänkandet står i fokus. Det här gör att Volkswagen-koncernen systematiskt utökar sitt modellprogram för att förflytta sig in på nya marknader och in i nya segment. Inom området drivlinor, kommer nya motorgenerationer som erbjuder ytterligare förbättringar av prestanda, bränsleförbrukning och utsläpp att introduceras. Kapaciteten att producera automatväxellådor kommer att öka i takt med en ökad efterfrågan. Utöver detta, kommer 6,6 miljarder euro att investeras i produktövergripande teknik under de närmaste tre åren. Höga kvalitetskrav i kombination med kostnadseffektivitet, gör att de nya produkterna kräver modifieringar när det gäller såväl pressverktyg och lackering som monteringsfaciliteter. Utöver tillverkningen, har man också planerat för investeringar huvudsakligen inom områdena utveckling, kvalitetskontroll, originalreservdelar och IT. Uppförandet av en ny fabrik i Nordamerika är för närvarande på gång och där kommer produktionen att gå igång under 2011. Produktionskapaciteten i de nya anläggningarna i Ryssland och Indien har redan utökats, för att ge möjlighet för dessa marknader att förses med lokalt tillverkade bilar. Som ett resultat av de planerade utgifterna för nya produkter, drivlinor och produktionsanläggningar, kommer investeringarna i ytor, fabriker och utrustning (capex) i förhållande till intäkterna under 2010-2012 att hålla en genomsnittlig nivå på sex procent. Volkswagen-koncernens joint venture-företag i Kina är inte konsoliderade och är därför inte inkluderade i de ovan redovisade siffrorna. Dessa företag kommer att investera totalt 4,4 miljarder euro under åren 2010-2012.