Volkswagen-koncernen reducerar CO2-utsläppen till 95g/km år 2020

I samband med årets bilsalong i Geneve tillkännagav Volkswagen-gruppens koncernchef Martin Winterkorn att koncernens ekologiska omstrukturering går som planerat. Målet är att vara världens mest miljöhållbara biltillverkare 2018.

-   Volkswagen-koncernen siktar på maximal energi- och resurseffektivitet och vi är på god väg att bli en världsledande biltillverkare inom miljöområdet. Vi ska minska CO2-utsläppen för den europeiska fordonsflottan till 95 gram per kilometer år 2020. Volkswagen-koncernen blir därmed den första biltillverkaren som förbinder sig till detta mål. Vi är även på god väg att nå vårt eget mål om att minska CO2-utsläppen för vår nya europeiska fordonsflotta till mindre än 120 gram per kilometer år 2015 , säger Winterkorn.

Volkswagen-koncernen erbjuder redan idag 245 olika modeller som släpper ut mindre än 120 gram CO2 per kilometer och 36 modeller har redan nu utsläpp som är lägre än 100 gram CO2 per kilometer.

-          Vår enlitersbil XL1, drar 0,083 liter bensin och släpper ut 21 gram CO2 per kilometer. Den sätter en helt ny industristandard. Tekniken som används i XL1 kommer att hamna i våra serietillverkade bilar, plug-in hybridtekniken är ett exempel på detta, avslutar koncernchef Winterkorn.

Utvecklingen av ny teknik, drivlinor och miljövänlig produktion kommer att utgöra mer än två tredjedelar av koncernens totala investering på 50,2 miljarder euro fram till år 2015.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2012 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 74 400 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,6 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 12 100 lätta transportbilar vilket är 30,9 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2012.