Volkswagen skapar integrerad grupp för kommersiella fordon

• Truck & Bus GmbH blir holdingbolag för kommersiella fordonsmärken
  • Martin Winterkorn: ”MAN och Scania kommer att tillsammans bli globala ledare.”
  • Andreas Renschler, ansvarig för kommersiella fordon: ”MAN och Scania kommer att behålla sitt oberoende.”
  • Bernd Osterloh, ordförande för de fackliga organisationerna: ”Holdingbolaget stärker arbetstagarnas rättigheter.”

Volkswagen skapar en integrerad grupp för kommersiella fordon och bygger därmed upp en struktur för affären kring lätta och tunga lastbilar och bussar. Truck & Bus GmbH kommer att bli Volkswagen-koncernens holdingbolag för MAN:s och Scanias kommersiella fordonsmärken. Detta bestämdes under måndagen av Volkswagen AG:s styrelse. Beslutet innebär att Volkswagen AG:s aktieinnehav i Scania AB överförs till Truck & Bus GmbH. Det helägda dotterbolaget till Volkswagen AG innehar redan 75,28 procent av rösträtten i MAN SE.

– MAN och Scania är starka, framgångsrika märken med en global närvaro. Vårt tydliga mål är att bli globala ledare även inom lastbilar och bussar och att tillsammans med våra medarbetare föra denna verksamhet till branschtoppen, säger Martin Winterkorn, koncernchef hos Volkswagen AG.

Förverkligandet av ett holdingbolag för kommersiella fordon är en viktig milstolpe på vägen mot att bli världsledande inom kommersiella fordon.

– Vårt mål är att föra den här verksamheten till branschtoppen vad gäller lönsamhet, teknik och, framförallt, kundnöjdhet. Genom att sammanföra våra kommersiella fordonsmärken under ett tak kan vi fokusera tydligare på de krav som ställs av lastbils- och bussmarknaden och därigenom snabba upp våra beslutsprocesser, säger Andreas Renschler, ansvarig för kommersiella fordon inom Volkswagen AG, och tillägger:

– Genom att göra så, kommer MAN och Scania att behålla sitt oberoende, helt i linje med Volkswagens grundprinciper.

Truck & Bus GmbH kommer att styra och koordinera samarbetet mellan de tre kommersiella fordonstillverkarna MAN Truck & Bus AG, MAN Latin America och Scania AB. VD:arna för dessa tre bolag kommer att vara representerade i ledningen för Truck & Bus GmbH. Målet är att koordinera strategier, utveckling, HR, inköp och andra frågor mellan märkena. Detta kommer att leda till ett närmare nätverkande mellan märkena, kortare beslutsprocesser och smidigare implementering.

Bernd Osterloh, som är ordförande för de fackliga organisationerna inom Volkswagen AG, understryker att ”tillsammans med våra kollegor från MAN och Scania gav vi vårt stöd till denna form av holding. Vi behöver tydliga strukturer i koncernen för att agera snabbt och flexibelt inom de olika affärsområdena. Samtidigt stärker denna ägandeform arbetstagarnas rättigheter. För första gången i en styrelse kommer representanter för MAN, Scania och Volkswagen att diskutera de rätta strategierna för vår integrerade grupp för kommersiella fordon tillsammans med aktieägarna. Vi stöttar målet att ta en plats bland de världsledande aktörerna här. Genom att göra det kommer vi, som alltid, att säkerställa att det finns en balans mellan ekonomisk effektivitet och att säkra jobben.”

Bernd Osterloh kommer själv att bli medlem av styrelsen i Truck & Bus GmbH. Han får där sällskap av en ytterligare facklig representant från Volkswagen och varsin arbetstagarrepresentant från MAN och Scania.

Som tillverkare av lätta kommersiella fordon kommer Volkswagen Commercial Vehicles också att bli en del av den integrerade fordonsgruppen och rapportera till Andreas Renschler. Dessutom kommer märket att fortsätta att ha nära band till Volkswagen Personbilar där man framförallt hittar de största synergierna.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2014 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 81 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,7 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 13 000 lätta transportbilar vilket är 31 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2014.

– MAN och Scania är starka, framgångsrika märken med en global närvaro. Vårt tydliga mål är att bli globala ledare även inom lastbilar och bussar och att tillsammans med våra medarbetare föra denna verksamhet till branschtoppen.
Martin Winterkorn, koncernchef Volkswagen AG.