100 innovationer på Tekniska museet – Volkswagen visar upp världens bränslesnålaste personbil

Den 25 februari slår Tekniska museet upp dörrarna till den nya utställningen ”100 innovationer”. Utställningen arrangeras i samarbete med Volkswagen som också representerar innovationen bilen. I samband med öppningshelgen presenterar Volkswagen enlitersbilen XL1 – världens bränslesnålaste personbil. Det är första gången som denna konceptbil visas upp i Sverige. Vi vill härmed bjuda in dig till pressvisningen den 23 februari. Tekniska museet inleder klockan 10.00 med information och guidad tur av ”100 innovationer”. Klockan 11.00 sker presentationen av Volkswagen XL1.

Tekniska museet i Stockholm har låtit svenska folket välja de 100 viktigaste innovationerna genom tiderna. Genom undersökningar har vuxna och skolelever i årskurs sex valt ut vad som ska visas i museets stora utställning, och bidragit med personliga berättelser kring dem. Besökare kommer också att kunna göra sin röst hörd, i utställningen och på webben, och påverka vad som visas på museet.

Folkets val visas i en 2 000 kvadratmeter stor utställning och blir den största som Tekniska museet någonsin producerat. I utställningen visualiseras innovationer på nya och spännande sätt. Här finns gamla bekanta som hjulet, elektriciteten, sophantering och kläder, men också nytillkomna favoriter som internet, sminket, matkassetjänster och pacemaker.

En av de utvalda innovationerna är bilen – något som gläder Volkswagen, som är en av tre stora samarbetspartners till utställningen.
– Just innovation är ett av Volkswagens kärnvärden, vilket har kännetecknat företaget från Bubblan på tidigt 40-tal till dagens modeller. Vi filosofi är att demokratisera innovationer, det vill säga att vi gör ny teknik tillgänglig för så många som möjligt. Därför känns det självklart för oss medverka i denna utställning och representera bilen, säger Niclas Runberg, marknadschef på Volkswagen Personbilar.

Under öppningshelgen, 25-26 februari, kan besökare stifta bekantskap med en världsnyhet från Volkswagen – enlitersbilen XL1. Detta koncept för framtidens mobilitet har aldrig tidigare visats upp utanför en bilsalong och heller aldrig på svensk mark. XL1, eller enlitersbilen, är en tvåsitsig bil som förbrukar under en liter diesel per 100 km, vilket gör den till världens bränslesnålaste personbil. Detta är möjligt tack vare innovativa lösningar.
– XL1 är en bil som föregriper framtiden. Den här konceptbilen smälter samman miljömässig hållbarhet med design och livsstil på ett helt nytt sätt. Ett högteknologiskt fordon från Volkswagen, säger Niclas Runberg.

Utställningen 100 innovationer öppnar på Tekniska museet 25 februari och visas i tre till fem år framåt. XL1 kommer att finnas på plats under pressvisningen 23 februari och under öppningshelgen, 25-26 februari.

Tekniska museet, Museivägen 7, Stockholm

Datum och tid
23 februari
Klockan 10.00 – pressvisning av ”100 innovationer”
Klockan 11.00 – pressvisning av Volkswagen XL1
Fika kommer att serveras från klockan 10.00

Anmälan
Din anmälan gör du senast den 22 februari genom att skicka ett mail med namn på deltagare till: marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Ange om du kommer till pressvisningen av ”100 innovationer” klockan 10.00 eller bara presentationen av XL1 klockan 11.00

Om "100 innovationer"
Mer information om utställningen "100 innovationer" finns på: www.tekniskamuseet.se

Om XL1 – Vision blir verklighet
Framtidens mobilitet är ett flitigt diskuterat ämne i dessa dagar. Nyckelfrågan är: hur mycket är det möjligt att minska bränsleförbrukningen om alla effektivitetshinder kunde elimineras? Nu har Volkswagen ett svar på den frågan – och det i form av nya XL1, som står för en blandad förbrukning av 0,9 liter per 100 km! Ingen annan hybridbil, utrustad med både el- och förbränningsmotor, kan uppvisa en lägre förbrukningssiffra.

Konceptuellt är XL1 det tredje utvecklingssteget i Volkswagens strategi för den så kallade enlitersbilen. När det nya millenniet startade formulerade Dr. Ferdinand Piëch – idag styrelseordförande för Volkswagen AG – det visionära målet att introducera en bil möjlig att använda i vardagsbruk med en bränsleförbrukning lägre än en liter per 100 km. Med nya XL1 demonstrerar Volkswagen att det målet nu är inom räckhåll.

Nya Volkswagen XL1 står för ett CO2-värde på 24 g/km, tack vare en kombination av lättviktskonstruktion (monococque och karossdelar i kolfiber), mycket lågt luftmotståndsvärde (Cd 0,186) och ett plug-in-hybridsystem bestående av en tvåcylindrig TDI-motor (35 kW/48 hk), elmotor (20 kW/27 hk), sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG) och litium-jon-batteri. Resultatet blir en bränsleförbrukning på 0,9 liter/100 km (24 g CO2/km).

Eftersom bilen är designad som en plug-in-hybrid har XL1-prototypen också en räckvidd på upp till 35 km enbart med elmotorns hjälp – med noll CO2-utsläpp som resultat. Används både TDI- och elmotorn är räckvidden cirka 550 km.

Batteriet kan laddas upp från ett vanligt 220-voltsuttag. Systemet kan också återvinna energi vid inbromsningar – då kan merparten av energin lagras i batteriet för att användas på nytt. I det här fallet fungerar elmotorn som en generator.

Trots sin höga nivå av effektivitet har Volkswagens utvecklare lyckats designa en karossform som erbjuder gör bilen möjlig att använda i vardagen. Ett exempel är att sätena är placerade bredvid varandra istället för den tandemplacering som visades i både den första enlitersbilen 2002 och i L1 som presenterades 2009. I nya XL1 gör måsvingedörrar det enklare att både kliva i och ur bilen. Andra framsteg är tillverkning av karossdetaljer i förstärkt kolfiber (CFRP) – en teknik som används inom Formel 1.

Återigen har Volkswagen lyckats uppnå en klart minskad produktionskostnad, vilket är ett viktigt steg för att möjliggöra en begränsad serieproduktion av XL1.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.