Andres – en mästare på att köra snålt

I lördags avgjordes Sverigefinalen av snålkörningstävlingen Volkswagen Think Blue Championship. Andres Bonilla körde tävlingssträckan på lägst förbrukning och tog sig i mål inom tidsramen. Hans Passat BlueMotion Technology förbrukade endast 0,35 liter diesel per mil

Andres Bonilla från Södertälje var en av 24 deltagare som gjorde upp i Volkswagens snålkörningstävling vid Arlanda Stad, norr om Stockholm. Deltagarna körde exakt likadana bilar; Passat TDI 140 BlueMotion Technology med manuell växellåda. Det gällde att köra den nästan 5 mil långa sträckan inom 43 minuter på lägsta möjliga bränsleförbrukning.

Andres klarade sig i mål med 30 sekunders marginal och med tävlingens lägsta genomsnittliga förbrukning: 0,35 liter per mil. Detta i en Passat-modell som enligt fabrikssiffrorna förbrukar 0,46 liter per mil vid blandad körning.
– Jag blev överraskad, det var väldigt roligt att jag lyckades så bra. Kul att man faktiskt kan köra så snålt med en så stor bil,säger Andres och avslöjar sitt segerrecept:
– Genom att titta på vilka trafiksituationer som uppstår långt fram kan man anpassa rörelseenergin därefter. Det gäller att hålla bilen i rörelse och inte bromsa i onödan.

Tävlingen innehöll varierande körning på 50-, 70-, 90- och 110-sträckor.
– På motorväg måste man tänka på att luftmotståndet är större. Och vid omkörningar måste man planera långt i förväg och använda den rörelseenergi man byggt upp. Omkörningarna på motorvägen var väl inte de snabbaste man gjort, säger Andres och skrattar.

Det var mycket hög kvalitet på deltagarnas körning. Samtliga hade en förbrukning på mellan 0,35 och 0,42 liter per mil.
– Det var hård konkurrens, men Andres visade redan på träningen att han skulle bli att räkna med, en riktig tävlingsmänniska, säger Jerk Sundberg, en av instruktörerna från Car Events som höll i tävlingen.

Andra deltagare med vinnarskalle var Emil Jönsson och Anna Haag, två av världens snabbaste längskidåkare. De lyckades också köra enligt Think Blue-idén med en förbrukning på 0,38 respektive 0,42 liter per mil.
– Det finns mycket att tjäna på följsam åkning och bra spårval, precis som i skidåkning. Det gör att man får ner bränsleförbrukningen och som i skidspåret sparar kraft, säger Emil Jönsson.

Andres Bonilla ligger nu i hårdträning med Car Events för att komma väl förberedd till världsfinalen i Tyskland 10-13 september.
– Vi ska göra Andres trygg i snålkörandet och nöta in alla moment. Jag tror att han har en god chans i världsfinalen, säger Jerk.

Begreppet Think Blue innefattar Volkswagens mål om att skapa miljövänliga produkter och lösningar, att uppmuntra ett miljövänligt tänk och att bidra till en hållbar framtid. Det handlar om att vara mer ansvarstagande på vägen och mer medveten om miljön – inte bara i våra bilar, utan överallt, varje dag.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.