Augusti Volkswagens bästa månad sedan 1998

Under augusti sålde Volkswagen 2 217 bilar på den svenska marknaden. Det ger en marknadsandel på 14,3 procent – en siffra som är den högsta sedan september 1998.

Den svenska bilmarknaden har haft ett tufft år så här långt. Ett av de märken som tar för sig på marknaden just nu är Volkswagen. Orderingången ökar och augusti innebar en riktig toppmånad för Volkswagen. Det positiva resultatet – 2 217 registrerade bilar i augusti (2 382 augusti 2008) – innebär en marknadsandel på 14,3 procent. Det är den bästa enskilda månaden sedan september 1998, då andelen låg på 15,34 procent. Under perioden januari-augusti 2009 registrerades det in 14 154 Volkswagen-bilar (18 127 jan-aug 2008) vilket ger en ackumulerad marknadsandel på 10,65 procent (10,4 procent jan-aug 2008). Till storsäljarna i modellprogrammet hör Passat och i synnerhet då gasversionen Passat TSI EcoFuel, nya Golf och Golf Variant. Inom kort, i september, lanseras dessutom nya Polo och den förväntas bidra till ytterligare ökad försäljning för Volkswagen. Samma gäller kommande Passat BlueMotion Technology, som blir den första dieseldrivna storbilen som klarar den svenska miljöbilsgränsen på 120 gram CO2/km. En annan förklaring till framgången är en tydlig ökning på företagsmarknaden. Där har Volkswagen en marknadsandel på 16,5 procent under januari-juli (12,9 procent under januari-juli 2008). – Vi har all anledning att glädja oss åt den bästa månaden på nästan elva år. Och blickar vi framåt tror jag att vi kommer att få en mycket stark avslutning på året. Alla våra nuvarande och kommande modeller – i kombination med vårt starka återförsäljarnät – ger oss fantastiska förutsättningar för det, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.