Barnfamiljer och miljöfrågor gemensam nämnare för Kolmården och Volkswagen

Volkswagen blir ny officiell bilpartner till Kolmårdens Djurpark. Och genom att satsa på bilar huvudsakligen från Volkswagens bränsleeffektiva BlueMotion-program bidrar den välbesökta djurparken till en minskad miljöpåverkan.

Kolmårdens djurpark är en av Sveriges mest välbesökta turistattraktioner. Varje år passerar 600 000 människor grindarna till parken. En mycket stor del av dem är barnfamiljer som kommit för att uppleva Kolmårdens rika djurliv med allt från älgar till tigrar, sälar till delfiner. Nu har Kolmården valt ny bilpartner – och det blev Volkswagen som fick förtroendet att leverera 16 bilar som kommer att användas i den dagliga verksamheten. - Vi är mycket glada och stolta över att Volkswagen valt att samarbeta med oss i Kolmården. Vi strävar hela tiden efter att minska vår miljöpåverkan och Volkswagens stora utbud av miljöbilar och transportfordon ger oss möjlighet att transportera oss mer energieffektivt, säger Magnus Nilsson, vd för Kolmårdens Djurpark. Merparten av bilarna kommer från Volkswagens BlueMotion-program. BlueMotion är ett paraplynamn för särskilt bränsleeffektiv och miljöanpassad teknik från den tyska biltillverkaren. Till de levererade bilarna hör bland annat Golf BlueMotion som med enbart 99 gram CO2/kilometer tillhör de absolut mest miljöanpassade i sin klass. Och i de fall Kolmården haft behov av motorstarkare och större modeller så handlar det om ”downsizade” bensinversioner med bränsleeffektiv TSI-teknik. - Samarbetet med Kolmården passar oss väldigt bra eftersom vi liksom de till stor del har barnfamiljer som kunder. Och vi hoppas på att kunna ytterligare bygga vidare på vårt samarbete genom att på olika sätt ännu tydligare stärka kopplingen till våra BlueMotion-modeller, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.