Bästa året sedan 1965 för Volkswagen i Sverige

2014 blev ett mycket bra år för Volkswagen i Sverige. Inte sedan 1965 har man sålt lika många bilar på den svenska marknaden.

Med 44 947 registrerade bilar och en marknadsandel på 14,8 procent kan Volkswagen notera ett av sina bästa år någonsin på den svenska marknaden. Märket har inte sålt så många bilar sedan 1965 då 47 028 bilar inregistrerades.

2014 blev ett år då Volkswagen ökade sin försäljning med 14,1 procent jämfört med 2013 då antalet registrerade bilar uppgick till 39 393 bilar och en marknadsandel på 14,6 procent. Trenden med ökade marknadsandelar är dessutom långsiktig – 2004 låg Volkswagens andel på 8,0 procent av marknaden. Gapet mot ettan har ständigt minskat.

Bäst säljande modeller under 2014 var Golf med 16 857 registrerade bilar och Passat med 13 417 bilar. Modellerna ligger tvåa respektive fyra på den svenska topplistan.

– Vi kan glädja oss åt detta rekordår som vi dessutom uppnått i en tid när konkurrensen kanske aldrig varit hårdare på bilmarknaden, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

– Under året har vi lyckats med en mycket fin försäljning av förra generationens Passat, samtidigt som vi introducerat dess efterträdare. Nya Passat har vi redan sålt i nästan 4 000 exemplar. Golf går också väldigt bra och det är en modell vi idag kan erbjuda i en mängd olika karossutföranden och drivlinor, säger Sten Forsberg.

Utsikterna för 2015 ser goda ut och Volkswagen planerar att lansera flera helt nya bilar. Golf Alltrack med fyrhjulsdrift och terrängattityd och laddhybriden Passat GTE är två heta exempel.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2013 levererade Volkswagen 5 930 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

– Vi kan glädja oss åt detta rekordår som vi dessutom uppnått i en tid när konkurrensen kanske aldrig varit hårdare på bilmarknaden.
Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige