Bästa januari-juni för Volkswagen sedan 1965

Årets första halvår är avklarat och för Volkswagen i Sverige har ett år aldrig startat bättre på 45 år. Inte sedan 1965 har märket kunna notera ett större antal registreringar ett första halvår.

När nybilsregistreringarna för januari-juni summeras kan Volkswagen notera ett nytt rekord med 17 821 inregistrerade bilar (10 277 bilar jan-jun 2009). Man får gå ända tillbaka till 1965 för att hitta ett bättre första halvår för Volkswagen. Då inregistrerades 22 012 nya Volkswagen-bilar på den svenska marknaden.

Det stora antalet registreringar återspeglas även i marknadsandelarna, där Volkswagen står för en marknadsandel på 12,9 procent (9,99 procent jan-jun 2009).

-  Det är givetvis inget annat än en stor succé. Förklaringen tror vi ligger i de nya modeller vi lanserat. Ett bra exempel är nya Polo, som för övrigt är utsedd till Årets Bil. Men viktiga modeller som Golf och Passat – ja i princip hela vårt modellprogram – går riktigt bra, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

År 2009 levererade Volkswagen 3 950 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.