C Coupé GTE – ny konceptbil från Volkswagen

På bilsalongen i Shanghai, 20-29 april, presenterar Volkswagen en ny konceptbil för den kinesiska marknaden. Laddhybriden C Coupé GTE visar vägen för framtida större sedanmodeller.

C Coupé GTE är över fem meter lång och kombinerar exklusivitet, perfektion och passion. Den fyrsitsiga konceptbilen, som positioneras i C-segmentet mellan Passat och Phaeton, är resultatet av en ny designstrategi som visar hur framtida större sedaner i premiumklassen kan komma att se ut.

Från sidan kännetecknas C Coupé GTE av eleganta linjer och sportiga proportioner. Bilens långa motorhuv förmedlar ett självsäkert utseende och de nydesignade 22 tum stora fälgarna ger bilen ett kraftfullt uttryck. Designen av C-stolpen för tankarna till en sportig coupé, både från sidan och bakifrån. Konceptbilen är lackad i ”Golden Atmosphere”.

Den utdragna sidolinjen, den så kallade karaktärslinjen, går hela vägen från strålkastarna fram till runt bakluckan där den ramar in LED-bakljusen upptill. Ett utmärkande drag på bilens front är kylargrillen med fem kromade lameller. De övre och mellersta lamellerna ramar delvis in de dubbla LED-strålkastarna på var sida.

Den lyxiga insidan harmoniserar perfekt med bilens uttrycksfulla utseende. Interiören präglas av ren design, ergonomisk perfektion, exklusiva materialval och nya, interaktiva gränssnitt. Pekskärmen till det centrala infotainmentsystemet är 12,3 tum stor och det digitala och interaktiva kombiinstrumentet har en 3-dimensionell grafik av mycket hög kvalitet.

C Coupé GTE har en inre längd på 1 882 mm. Detta resulterar i stora utrymmen för de två baksätespassagerarna, vilket skapar en sorts loungeatmosfär. Baksätespassagerarna har egna pekskärmar på 9,5 tum som är integrerade i framsätenas baksida. I mittkonsolen mellan de två individuella baksätena finns dessutom två personliga pekskärmar (4,5 tum) där man kan styra sätesinställningen och klimatanläggningen.­­­­

C Coupé GTE drivs av ett innovativt laddhybridsystem som består av en turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) med fyra cylindrar, en 8-växlad automatväxellåda, en elmotor och ett litiumjonbatteri. TSI-motorn ger 210 hästkrafter, medan elmotorn har en effekt på 124 hk. Föraren kan välja mellan drivlägena: ”Hybrid”, ”E-Mode”, ”GTE” och ”Battery Charge/Battery Hold”.

När de båda kraftkällorna arbetar tillsammans i drivläget ”GTE” utvecklas en systemeffekt på 245 hk och ett vridmoment på 500 Nm. I elläget ”E-Mode” kan C Coupé GTE drivas helelektriskt (upp till en hastighet på 130 km/h) och möjliggör en utsläppsfri körning på upp till 50 kilometer. Batteriet, som är integrerat baktill, kan laddas under körning eller via elnätet.

Bilens bränsleförbrukning (NEDC för laddhybrider) är 2,3 liter per 100 kilometer, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 55 gram per kilometer. Den totala räckvidden är upp till 800 km. Trots sin utmärkta bränsleeffektivitet har C Coupé GTE också sportiga ambitioner. Denna Volkswagen accelererar 0-100 km/h på 8,6 sekunder och når en toppfart på 232 km/h.

Fakta C Coupe GTE

Drivsystem: Plug-in hybrid (laddhybrid), framhjulsdrift
Bensinmotor: 2,0 TSI (turboladdad och direktinsprutad), 210 hk / 350 Nm
Elmotor: 124 hk / 220 Nm
System: 245 hk / 500 Nm
Växellåda: 8-växlad automatisk växellåda
Batterityp: Litiumjon
Batterikapacitet: 14,1 kWh
Topphastighet: 232 km/h (E-Mode: 130 km/h)
0-100 km/h: 8,6 s
Bränsleförbr. (NEDC): 2,3 l/100 km vid blandad körning
CO2-utsläpp (NEDC): 55 g/km vid blandad körning
Räckvidd, E-Mode: upp till 50 km
Räckvidd, totalt: upp till 800 km
Längd/bredd/höjd: 5 071/1 930/ 1 445 mm
Axelavstånd: 3 014 mm
Hjuldimension: 265/30/ R22

Mer detaljerad information finns i det bifogade PDF-dokumentet (på engelska).

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.