Dags för final i hoppserien Volkswagen Grand Prix – direktsänds av SVT

På onsdag rids den stora finalen i höstens succéserie Volkswagen Grand Prix. Finalen avgörs på Flyinge och SVT direktsänder tävlingen. Det blir en galakväll för svensk hoppning med förra årets finalsegrare Helena Persson och världsstjärnan Rolf-Göran Bengtsson i startfältet.

Finalen i Volkswagen Grand Prix inleder Flyinge Indoor, en intensiv tävlingsvecka på Flyinge. Onsdagen 18 november är det dels Volkswagens Ungdomshoppning, dels Volkswagen Grand Prix final med stora prispengar, ära och två biljetter till Sweden International Horse Show i potten. SVT sänder båda finalerna direkt på svt.se/sport med start klockan 16:00.

I Volkswagens Ungdomshoppning startar de 22 högst rankade ungdomsryttarna i Sverige. I Volkswagen Grand Prix startar stora delar av svenska hoppeliten med Rolf-Göran Bengtsson i spetsen.

Rolf-Göran Bengtsson jagar sin första finalseger i Volkswagen Grand Prix. Han har ridit de tre finaler tidigare men hittills har tjejerna varit för starka. Vinnare genom åren är Emma Emanuelsson/ Titan (2012), Angelica Augustsson /Mic Mac du Tillard (2013) och Helena Persson/ Bonzai H (2014).
− Det är kul att komma hem och rida i Flyinge. Volkswagen Grand Prix är jättebra för svensk ridsport och det har höjt nivån på sporten, menar Rolf-Göran som bor i tyska Breitenburg och turnerar världen runt på de största tävlingarna.

Rolf-Göran Bengtsson red under de trestjärniga internationella tävlingarna i Varberg i somras, som var säsongspremiär för Volkswagen Grand Prix.
− Det var en tävling av väldigt hög kvalité, säger Rolf-Göran, som får sällskap av sin fru, tyska Evi Bengtsson, i finalstartfältet på Flyinge. Evi Bengtsson var trea i Volkswagen Grand Prix i Varberg och är direktkvalificerad till finalen.

För de svenska ryttarna handlar det om mer än pengar och ära i Volkswagen Grand Prix. De två främst placerade ryttarna får inbjudan att rida de internationella hoppklasserna under Sweden International Horse Show på Friends Arena 26-29 november.

Premierna i finalen är 475 000 kronor totalt, segraren får 200 000 kronor, tvåan 100 000 kronor och trean 75 000 kronor.

I finalfältet får vi se bland andra fjolårssegraren Helena Persson, Linda Heed, Peder Fredricson, Niklas Arvidsson och Irma Karlsson.

Tidsschema onsdagen den 18 november

16:00 Volkswagen Ungdomshoppning
18:00 Volkswagen Grand Prix Final

Volkswagen Grand Prix 2015

Deltävling 1: 31 juli-2 augusti – CSI3*, Varberg, Varbergs Ridklubb
Deltävling 2: 25-27 september – Umeå Ryttarförening
Deltävling 3: 16-18 oktober – Billdals Ridklubb
Deltävling 4: 6-8 november – Strömsholms Ridsportförening
Final: 18 november – Flyinge Hästsportklubb

Finalsegrare hittills i Volkswagen Grand Prix

2014: Helena Persson med Bonzai H
2013: Angelica Augustsson med Mic Mac du Tillard
2012: Emma Emanuelsson med Titan

Kontaktpersoner

Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Sverige, 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Caroline Lundström, projektledare Volkswagen Grand Prix, 070-978 49 01, caroline@lundstromdesign.se
Sarah Thunholm, presskontakt Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 09 32, sarah.thunholm@ridsport.se
Anna Nyström, pressansvarig Flyinge Indoor, 0735-62 13 23, Anna.Nystrom@flyinge.se

Pressträff med Rolf-Göran Bengtsson
Inför Volkswagen Grand Prix och Flyinge Indoor finns möjlighet att träffa Rolf-Göran Bengtsson. Den 17 november klockan 10.00 hålls en pressträff med honom i pressrummet i Flyinges tvåvånings paviljong. Fotografering kommer att ske i anslutning till pressträffen. Föranmäl gärna till anna.nystrom@flyinge.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige, Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2014 levererade Volkswagen 6 120 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 45 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadandel på 14,8 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, CC, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.