Damon Hill väljer Volkswagen Scirocco R-Cup för comebacken – svensktrio mot sex Formel 1-förare på Brands Hatch

Volkswagen Scirocco R-Cup fortsätter att kombinera världens mest miljöanpassade racing med några av sportens mest intressanta och generationsöverskridande dueller. När mästerskapet i helgen når klassiska Brands Hatch utanför London ställs de tre svenskarna Ola Nilsson, Rasmus Mårthen och Mikaela Åhlin-Kottulinsky mot inte färre än sex tidigare Formel 1-förare – anförda av 1996 års världsmästare Damon Hill.

Säsongens tredje deltävling tar, till viss del, mästerskapet in i nästa fas. De två inledande racen – där det ena vanns av Nilsson – markerade något av en prolog för serien, med bara halv poängutdelning för att ge nykomlingarna i fältet en ärlig chans att anpassa sig till sin nya omgivning. Från och med i helgen är det dock fullskalig utdelning som gäller, med 60 poäng för seger istället för de 30 som hittills har stått på spel. Att den inte ens två kilometer långa så kallade Indy-slingan på Brands Hatch dessutom är den kortaste – och därmed mest intensiva – banan på kalendern bäddar för ytterligare dramatik.

Det stora dragplåstret inför helgen stavas dock förstås Damon Hill. 1996 års Formel 1-världsmästare har hållit sig borta från tävlingssammanhang sedan han klev ur sin gula Jordan-bil efter Japans Grand Prix i oktober 1999, men återvänder alltså nu till förarsätet som en av sex inbjudna ”legender” i Volkswagen Scirocco R-Cup. 51-årige Hill återförenas samtidigt med de övriga fyra medlemmarna av den grupp av brittiska talanger som under 1980-talet gick under benämningen ”the Rat Pack”; Mark Blundell, Perry McCarthy, Julian Bailey och Martin Donnelly. Samtliga fem – liksom helgens sjätte gästförare, David Brabham – kommer från karriärer som tog dem hela vägen till Formel 1, och McCarthy blev senare också känd som den förste att träda fram bakom masken på TV-programmet Top Gears hemlighetsfulle karaktär The Stig.

De tre svenskarna på gridden kastas med andra ord rakt in i ett rejält getingbo – eller råttbo – av kompetenta chaufförer, och som om inte de inbjudna legenderna vore nog kommer alla ordinarie förare naturligtvis också till start även den här helgen. Förra årets Scirocco R-Cup-race på Brands Hatch vanns av Nilsson, som just nu ligger på andra plats i mästerskapstabellen med häng på ledande Jann-Hendrik Ubben. Både Mårthen och Åhlin-Kottulinsky debuterar på den tekniskt svåra och mytomspunna banan, och hoppas kunna bygga vidare på sin lovande fart från de första två tävlingarna.

Ola Nilsson (24 år): ”Förra årets tävling på Brands Hatch var en av säsongens absoluta höjdpunkter och det här är ett av racen jag på förhand har sett fram mest emot. Banan passar våra bilar perfekt; den är kuperad, har ett bra flyt och tillåter maximal attack från första till sista varvet. Dessutom är Kurva 1 – Paddock Hill Bend – en av de häftigaste i världen. Det ska bli väldigt kul att mäta sig med en före detta F1-världsmästare och de andra ”legenderna” den här helgen. Man behöver väl knappast påpeka att det kommer bli tufft, och det kommer vara svårt att få ett fritt varv i kvalet, men mitt mål är att slåss om en plats på pallen.”

Rasmus Mårthen (19 år): ”Jag tror att Brands Hatch kommer passa mig bättre än vad EuroSpeedway Lausitz gjorde för två veckor sedan. Jag har i och för sig aldrig kört där i verkligheten, men jag har många timmar i simulatorn och virtuellt är det i alla fall en fantastisk bana. Jag har hört att legenderna som ska gästspela den här helgen är något extra, men ärligt talat är det inget som påverkar mig. Jag vill alltid slå alla jag tävlar mot – oavsett vad de har för meriter. För mig är körningen nummer ett, och mitt mål är än en gång att slå mig in i topp tio den här helgen.”

Mikaela Åhlin-Kottulinsky (19 år): ”Det har varit skönt med ett litet break efter loppet på EuroSpeedway Lausitz. Det blev lite väl tight mellan de två första tävlingarna, men tack vare det här mer normala uppehållet har jag kunnat samla ny energi inför Brands Hatch. Den här säsongen är trots allt min första i riktig bilracing, och det är många nya intryck att ta in. På Lausitz var jag oerhört mån om att lära mig banan innan jag ens hade kört den, och jag tror att jag fokuserade på lite fel saker. Det blev för mycket att hålla i huvudet, och jag kommer att ändra en del i mina förberedelser inför den här helgen. Jag ska fokusera mer på min egen körning och titta mindre på filmklipp från tidigare år, och förhoppningsvis fungerar det bättre.”

Tidsschema | Brands Hatch

OBS: lokal tid - GMT +01:00 (en timme före svensk tid)
Fredag 18 maj, 16.00-16.30 – Fri träning (30 minuter)
Lördag 19 maj, 11.55-12.25 – Kvalificering (30 minuter)
Lördag 19 maj, 15.45 – Race

Helgens race visas som vanligt i direktsändning via den officiella livestreamen på www.volkswagen-motorsport.com/livestream.

Mästerskapstabell

1: Jann-Hendrik Ubben, 54 p.
2: Ola Nilsson, 50 p.
3: Adam Gladysz, 40 p.
4: Moritz Oestreich, 34 p.
5: Dennis Trebing, 33 p.
14: Rasmus Mårthen, 12 p.
17:
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, 10 p.

År 2011 levererade Volkswagen 5 100 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.